Nieuws

17/04/2018

Strategisch partnership De Buren en Oost-Vlaamse Reclameregie

De Buren en Oost-Vlaamse Reclameregie sluiten strategisch partnership voor exploitatie van de regionale tv-zenders AVS en TV Oost.

De Buren, sinds kort een 100% dochterbedrijf van Mediahuis, en de Oost-Vlaamse Reclameregie creëren samen een joint-venture voor de exploitatie van de regionale tv-zenders AVS en TV Oost. Beide partijen ondertekenden hierover recent een principeakkoord. De Buren bezit de exploitatierechten van TV Oost. De Oost-Vlaamse Reclameregie is de exploitatiemaatschappij van de regionale zender AVS.

De Buren en de Oost-Vlaamse Reclameregie sluiten een strategisch partnership waarbinnen beide partners nauw zullen gaan samenwerken en bouwen aan de verdere groei en digitale transformatie van de regionale tv-zenders AVS en TV Oost. Hierbij zal worden ingezet op het vinden van mogelijke synergieën, zowel productioneel als commercieel.

Mediahuis, dat via de krant Het Nieuwsblad/De Gentenaar al een sterke positie in Oost-Vlaanderen bekleedt, geeft hiermee aan dat het gelooft en vertrouwt in de toekomst van regionale nieuwsmedia en verder wil inzetten op zijn lokale verankering.

Dominic Stas, Director Regionale Nieuwsmedia Mediahuis: “Mediahuis gelooft in de kracht van regionale media en bovendien zien we regionale televisie als een potentiële groeimarkt. Om die reden willen we onze positie in deze markt dan ook gaan versterken. Bovendien zullen we de expertise die Mediahuis heeft ontwikkeld met de digitale transformatie van zijn nieuwsmerken, ook volop kunnen aanwenden voor de verdere digitale groei van zowel AVS als TV Oost.”

Ilse De Coninck, zaakvoerder Oost-Vlaamse Reclameregie: “Als commerciële regie zijn wij continu op zoek naar partnerships en groeimarkten die ons marktaandeel in de regio kunnen verzekeren en verder laten groeien. De samenwerking met De Buren, die zal leiden tot één commerciële aanpak voor AVS en TV Oost richting de Oost-Vlaamse markt, is dan ook een belangrijke stap. Bovendien kijken Mediahuis en de Oost-Vlaamse Reclameregie terug op een jarenlange succesvolle samenwerking voor tal van lokale evenementen zoals onder meer De Strafste Gentenaar.”

De RVB van de vzw TV Oost benadrukt dat deze intentieverklaring een eerste stap is op weg naar een doorgedreven samenwerking tussen de twee vzw’s, om zo tot een mooie kwaliteitsvolle Oost -Vlaamse televisie te komen, met respect voor de regionale verschillen.

De vzw AVS is ervan overtuigd dat, gezien regionale en nationale nieuwsmerken hun zwaartepunt deels verleggen naar digitale nieuwe media, een sterk partnership met een ervaren partner zoals Mediahuis/De Buren alle perspectieven biedt om dit in Oost-Vlaanderen ten volle te realiseren.

Na de finale ondertekening van het akkoord zal de nieuwe joint-venture worden gevormd door medewerkers van zowel De Buren als de Oost-Vlaamse Reclameregie.

07/03/2018

SBS Belgium en Mediahuis creëren samen nationale regie voor online video en crossmediaal aanbod.

 

Antwerpen/Vilvoorde, 7 maart 2018 – Mediahuis en SBS Belgium hebben besloten om hun bestaande samenwerking op het vlak van online video-advertising en crossmediacampagnes, verder te versterken. Beide partners slaan de handen in elkaar en richten samen, via een 50/50 joint venture, een nationale reclameregie op. Deze gezamenlijke regie zal zich enerzijds toeleggen op het commercialiseren van de online video-activiteiten van zowel Mediahuis als SBS, en anderzijds via integratie van de strategische cel The Pool, adverteerders een sterk antwoord bieden op hun vraag naar crossmediale campagnes.

Bij aanvang zal het aanbod van de nieuwe regie bestaan uit de online videoproposities voor de entertainmentmerken van SBS (VIER en VIJF) en de nieuwsmerken van Mediahuis (De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg). Ook The Pool zal als strategisch-crossmediale cel binnen de nieuwe regie fungeren en vanuit diezelfde merken 360°-campagnes gaan uitwerken die tv, print, online en video met elkaar combineren.

Geheel passend binnen de visie van beide partners, zal de regie een ‘open’ karakter hebben en ook derden de mogelijkheid bieden om hun merken aansluiting te laten vinden bij het online video en crossmedia-aanbod.

Onder voorbehoud van goedkeuring door de mededingingsautoriteit zal de nieuwe regie worden gevormd door een tiental medewerkers van zowel Mediahuis als SBS. De leiding van de regie komt in handen van een managing director die zal rapporteren aan de raad van bestuur van de joint venture.

Bart Decoster, Corporate Director Mediahuis Connect: “Het versterken van ons bestaande partnership met SBS, in combinatie met een doorgedreven focus op innovatie, zal onze positie in de markt verstevigen. Online video is een belangrijke groeimarkt en we geloven dan ook sterk in het potentieel ervan én de rol die onze nieuwe regie hierin kan vervullen. Tegelijkertijd voelen wij de uitdrukkelijke vraag van adverteerders om samen met hen strategisch na te denken en impactvolle crossmediacampagnes te ontwikkelen. Door zowel online video als crossmedia onder te brengen in een gezamenlijke regie krijgen beide activiteiten de nodige focus en dynamiek, wat zorgt voor extra wendbaarheid in een bijzonder snel evoluerende markt.”

Peter Quaghebeur, CEO SBS Belgium: “In de mediawereld, net zoals daarbuiten, is een concentratiebeweging aan de gang. In dit licht, en vertrekkend van reeds bestaande samenwerkingen, is dit een logische stap waarbij actuele ad hoc partnerships, structureel verankerd worden. Online video is een speerpunt in de strategie van SBS, en samen met Mediahuis worden we zo een van de sterkste lokale spelers op dit terrein.”

 

Het commercialiseren van de nieuwsmerken van Mediahuis via print en online display blijft toevertrouwd aan het nationale salesteam van Mediahuis Connect. Net zoals het SBS salesteam het vaste aanspreekpunt blijft voor alle spotcampagnes.

07/03/2018

Aandeelhouders De Vijver Media hertekenen partnership

 

  • Telenet wordt volledige eigenaar van commerciële zenders VIER, VIJF, ZES en productiehuis Woestijnvis.
  • SBS Belgium en Mediahuis richten reclameregie op voor online video en crossmediaal aanbod.

Antwerpen/Brussel/Vilvoorde, 7 maart 2018 – Vandaag heeft Telenet Group Holding NV (Euronext: TNET), een overeenkomst gesloten met de overige twee aandeelhouders van De Vijver Media NV (verder De Vijver Media of “de Onderneming”), om De Vijver Media volledig over te nemen. Aandeelhouders Mediahuis NV en Wouter Vandenhaute en Erik Watté (Waterman & Waterman NV), zullen hun belang van respectievelijk 30 en 20 procent aan Telenet verkopen, dat zo de enige aandeelhouder zal worden. De overnameprijs werd niet bekendgemaakt. Als eigenaar van drie zenders en een productiehuis zal Telenet nog meer en sneller kunnen inspelen op vernieuwingen op gebied van kijkervaring of reclame. Gelijktijdig aan deze transactie richten SBS Belgium en Mediahuis via een 50/50 joint venture een reclameregie op die commerciële partners online video-oplossingen en een cross-mediaal aanbod zal bieden. De transacties worden nu aangemeld voor goedkeuring bij de bevoegde mededingingsautoriteiten.

Het sterk evoluerende medialandschap en de uitdagingen die dat met zich meebrengt, maakt dat alle partners binnen De Vijver Media de noodzaak zagen om het bestaande partnership de voorbije maanden tegen het licht te houden en te hervormen. Het kijkgedrag van de consument verandert en zenders moeten opboksen tegen mondiale contentaanbieders als Netflix of Amazon. Deze spelers investeren massaal in nieuwe series en films en in technologieplatforms om deze beschikbaar te maken, en leggen de lat voor het produceren en aanbieden van content internationaal én nationaal erg hoog. Daarnaast zien lineaire televisiezenders een verschuiving van televisie-advertising naar online advertising waar wereldspelers als Google en Facebook de dienst uitmaken.

Al die veranderingen hebben impact op het businessmodel van de klassieke televisieaanbieders. Het is de ambitie van Telenet om het lokale ecosysteem samen met partners te blijven versterken zodat de kijker kan blijven genieten van sterke lokale content en innovaties op vlak van entertainment.

Om zijn investeringsstrategie te kunnen uitvoeren en sneller te kunnen inspelen op veranderingen in de televisiemarkt wil Telenet alle aandelen van De Vijver Media verwerven. Door deze transactie zal Telenet naadloos met De Vijver Media kunnen werken aan nieuwe manieren om meer programma’s op meer verschillende manieren aan eindgebruikers aan te bieden en daarmee een belangrijke partner van adverteerders te blijven.

John Porter, CEO Telenet: “We zijn verheugd deze volgende stap te kunnen zetten in onze ‘connected entertainment’ strategie. Als eigenaar van een sterk lokaal verankerd productiehuis en een aantal bloeiende commerciële zenders kan Telenet vaart maken met het realiseren van nieuwe kijkervaringen en inspelen op nieuwe manieren waarop media geconsumeerd worden. Tegelijkertijd zal het ons toelaten nog meer en sneller in te zetten op innovatie. Het blijft daarbij onze ambitie om samen te werken met alle spelers in de Belgische televisie en entertainmentsector en ervoor te zorgen dat de kijker kan blijven genieten van lokale topcontent. Verder ben ik ook blij dat Wouter Vandenhaute zijn rol als Voorzitter van de Raad van Bestuur van De Vijver Media zal blijven voortzetten en met al zijn ervaring de continuïteit kan helpen garanderen.”  

Gert Ysebaert, CEO Mediahuis: “Mediahuis kende de afgelopen jaren een snelle groei en ontwikkelde zich tot een multimediale groep. Als grootste uitgever in België en tweede grootste uitgever in Nederland koesteren wij sterke ambities voor de verdere digitale uitbouw van onze activiteiten. De verkoop van het 30% belang in De Vijver Media moet dan ook gezien worden als een duidelijke keuze om de komende jaren te focussen op het verder versterken van onze Belgisch-Nederlandse organisatie, in combinatie met de digitale groei van onze media en diensten. Kaderend binnen deze digitale strategie zal het versterkte partnership met SBS ons in staat stellen om onze positie binnen de snel evoluerende online videomarkt verder te verstevigen en adverteerders een impactvol crossmediaal aanbod te bieden. Tegelijkertijd zijn wij ervan overtuigd dat Telenet de meest geschikte partij is om SBS extra slagkracht te geven binnen het uitdagende en snel evoluerende televisielandschap.”

 Wouter Vandenhaute: “Telenet wordt de volle eigenaar van De Vijver Media net op het moment dat zowel het bedrijf als het Vlaamse medialandschap op een kruispunt staan. Vijf jaar na de start van Vier heeft SBS zijn plek afgedwongen als derde lokale speler naast de VRT en MEDIALAAN. Woestijnvis is fel verjongd maar blijft ook na 20 jaar de referentie binnen de Vlaamse productiehuizen. De dynamiek van de voorbije jaren tussen de Openbare Omroep en twee lokale commerciële spelers bezorgt de Vlaamse kijker dagelijks toptelevisie en biedt de creatieven grote kansen. Tegelijk staat de audiovisuele sector voor uitdagingen, onder meer door het snel veranderende kijkgedrag. De volledige overname van De Vijver Media door Telenet is de beste garantie voor een succesvolle toekomst. Telenet beschikt over de middelen en de knowhow om SBS en Woestijnvis in dit wijzigende landschap te gidsen. Lokale content is de drijfveer én de bestaansreden van De Vijver Media, en laat net dat de reden zijn waarom Telenet drie jaar geleden in dit verhaal is gestapt. Dat Telenet zijn belang nu naar 100 procent optrekt, is een blijk van waardering en erkenning voor de prestaties van de afgelopen jaren. Voor mij persoonlijk is het een dubbel gevoel om als aandeelhouder de droom waar we begin ‘97 mee gestart zijn, los te moeten laten. Het is een afscheid, maar geen vaarwel, want ik wil me ook in het nieuwe verhaal blijven inzetten.”

Telenet benadrukt dat de overname van De Vijver Media niet zal leiden tot een verandering in de overeenkomsten die vandaag zijn aangegaan met andere televisieaanbieders. De transactie wordt voorgelegd aan de bevoegde mededingingsautoriteit.

Mediahuis en SBS richten samen joint venture op voor online video en crossmediaal aanbod.

Aansluitend hebben Mediahuis en SBS Belgium besloten om hun bestaande samenwerking op het vlak van online video-advertising en crossmediacampagnes, verder te versterken. Beide partners slaan de handen in elkaar en richten samen, via een 50/50 joint venture, een nationale reclameregie op. Deze gezamenlijke regie zal zich enerzijds toeleggen op het commercialiseren van de online video-activiteiten van zowel Mediahuis als SBS, en anderzijds adverteerders een sterk antwoord bieden op hun vraag naar innovatieve en impactvolle crossmediacampagnes.

Bij aanvang zal het aanbod van de nieuwe regie bestaan uit de online videoproposities voor de entertainmentmerken van SBS (VIER en VIJF) en de nieuwsmerken van Mediahuis (De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg). Geheel passend binnen de visie van beide partners zal de regie een ‘open’ karakter hebben en open staan voor partnerships met derden.

Onder voorbehoud van goedkeuring door de bevoegde mededingingsautoriteiten zal de nieuwe regie bij aanvang worden gevormd door tien medewerkers van zowel Mediahuis, SBS als The Pool. De leiding van de regie komt in handen van een managing director die zal rapporteren aan de raad van bestuur van de nieuwe joint venture.

Bijlage – Huidige structuur De Vijver Media. Na goedkeuring van de bevoegde mededingingsautoriteiten zou Telenet 100% van de aandelen verwerven.

06/03/2018

Mediahuis maakt kwantumsprong in 2017.

Belgisch-Nederlandse mediagroep legt stevige basis voor verdere groei.

Antwerpen, 1 maart 2018 – De van oorsprong Belgische uitgeversgroep Mediahuis wist in 2017 niet alleen in de Belgische markt haar positie te versterken maar groeide ook in Nederland uit tot een toonaangevend multimediaal bedrijf met een omzet van €800 mio., meer dan 3.200 medewerkers en een totale dagelijkse verkoop van 1,4 mio. kranten. De positieve evolutie van het bedrijfsresultaat voor 2017 (REBITDA +23%) moet dan ook gezien worden als een voorafname op de verdere groei en resultaatsverbetering die Mediahuis verwacht door de intrede van VP Exploitatie als derde aandeelhouder, de acquisitie van Telegraaf Media Groep (TMG) en de door Corelio en Concentra ingebrachte media-activiteiten.

2017 laat zich voor Mediahuis optekenen als een scharnierjaar waarin de groep, ondanks de moeilijke marktomstandigheden en mede dankzij een goede kostenbeheersing, de impact van de dalende advertentie-inkomsten op zijn operationele cashflow (REBITDA) uit bestaande activiteiten (de Belgische kranten, digital classifieds en het Nederlandse NRC), wist te beperken.

De verkoop van de Belgische Mediahuis-kranten daalde het afgelopen jaar met 3%. Deze daling liet zich voornamelijk optekenen in de losse verkoop. De krantenverkoop via abonnementen bleef nagenoeg stabiel met een verdere verschuiving naar digitale abonnementen. Ondanks de druk van een dalende krantenmarkt en gedreven door een sterke digitale propositie wisten zowel De Standaard als NRC (NRC Handelsblad en nrc.next) een stijging in totale verkoop te realiseren met respectievelijk +0,4% en +4,3%.

De populaire titels Het Nieuwsblad/De Gentenaar, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg wisten hun positie in online bereik verder te versterken en zetten met de uitbouw van de ‘plus’-omgeving een belangrijke stap in het stimuleren van betalende digitale journalistiek.

De advertentie-inkomsten van de Belgische kranten werden in 2017 negatief beïnvloed door een sterke daling in het nationale segment en de toenemende druk van enkele grote internationale platformen. De regionale advertentiemarkt en de classifiedsmarkt in zowel print als digitaal bleven echter stabiel of kenden zelfs een lichte stijging. NRC slaagde erin om in een globaal sterk dalende advertentiemarkt het niveau van 2017 aan te houden.

Toenemend belang classifiedsactiviteiten en verbreding van het aanbod.

De classifiedsactiviteiten kennen een toenemend belang binnen het resultaat van Mediahuis. Zo wisten de bestaande platformen hun positie in hun respectievelijke markt te versterken en investeerde Mediahuis tegelijkertijd in een verbreding van het aanbod. Het rekruteringsplatform Jobat groeide in 2017 zowel in print als online. De positieve trend die de jobmarkt vertoont en de evolutie naar steeds nieuwere samenwerkingsvormen, maakte dat Mediahuis voor de Nederlandse en Belgische markt een strategische samenwerking aanging met Jellow, een online matchingplatform voor freelancers. Binnen de vastgoedmarkt leidt de krachtenbundeling van Hebbes en Zimmo tot één krachtig merk m.n. Zimmo. Ook in 2018 zal Mediahuis blijven inzetten op een versnelde groei van zijn classifiedsactiviteiten met als doel een leidende positie te bekleden in die groeimarkten waar de groep vandaag al een sterke uitgangspositie heeft. Deze strategie wordt verder ondersteund door de classifiedsplatformen van Media Groep Limburg en TMG binnen Mediahuis.

Daarnaast zorgde Mediahuis voor een verbreding van haar activiteiten door een participatie te nemen in Wayne Parker Kent, een van de snelst groeiende digitale contentbedrijven in Nederland met als core business het bereiken van zeer specifieke doelgroepen. Voor de Belgische markt resulteerde deze strategische samenwerking in een joint-venture die in het voorjaar van 2018 van start ging.

Verdere versterking multimediale karakter van Mediahuis.

Een belangrijke stap in de verdere groei van Mediahuis werd gezet op 31 mei 2017 toen de media-activiteiten die aandeelhouders Corelio en Concentra nog in portefeuille hadden, werden ingebracht in Mediahuis. Deze activiteiten droegen voor 7 maanden bij tot het bedrijfsresultaat.

  • Het Nederlandse Media Groep Limburg bereikt met het dagblad De Limburger, de huis-aan-huisbladen Via Limburg en enkele digitale titels 77,1% van de Limburgers (18+) en is met een REBITDA marge van 17,6 % een rendabele en beloftevolle toevoeging aan de Nederlandse poot van Mediahuis.  De dalende inkomsten van de huis-aan-huisbladen werden gecompenseerd door nieuwe digitale inkomsten van de krant en enkele nicheplatformen binnen de context van de jobmarkt en lokaal zakelijk nieuws.
  • De diverse audiovisuele activiteiten met radio Nostalgie, de regionale tv-zenders ATV, TV Limburg, TV Oost en ROB TV en de participaties in het Franstalige Nostalgie (Nostalgie SA) en De Vijver Media (SBS, Woestijnvis), wisten hun bijdrage licht te verbeteren of bleven stabiel.
  • De 50% participatie in Flanders Classics, dat o.a. De Ronde van Vlaanderen en Omloop Het Nieuwsblad organiseert en exploiteert, is ook een mooie en rendabele toevoeging aan de portefeuille van Mediahuis.
  • De krantendrukkerijen van Coldset Printing Partners droegen het afgelopen jaar stabiel bij tot het resultaat.  Als gevolg van de jaar na jaar dalende drukvolumes zal de totale capaciteit de komende jaren verder worden geoptimaliseerd door enerzijds de reeds aangekondigde sluiting van de drukkerij in Groot-Bijgaarden in 2021 en anderzijds een uitbreiding en grondige revisie van het machinepark in de drukkerij in Paal-Beringen.
  • In de dalende en veranderende advertentieomgeving hebben de gratis krant Metro en de huis-aan-huisbladen een moeilijk jaar achter de rug.

Overname TMG als belangrijke stap in groeistrategie.

Op 22 juni 2017 werd Mediahuis de controlerende aandeelhouder van Telegraaf Media Groep (TMG). In de daaropvolgende maanden bouwde de groep zijn participatie verder op tot 95%. Begin 2018 werd dit zelfs 99,5% waarna de beursnotering van TMG beëindigd werd. In respectievelijk september en december werden de non-core participaties in Keesing Mediagroep en Talpa Radio verkocht waarmee Mediahuis zijn focus op de kernactiviteiten van (nieuws)media en digitale merken bevestigde.

Na de verwerving van de controle over TMG werd door het nieuwe management dadelijk een herstelplan uitgewerkt, wat ondertussen in volle implementatie is. Een snel en efficiënt ingrijpen in de kosten maakte het mogelijk om de negatieve spiraal van dalende resultaten een halt toe te roepen. Dit alles maakte dat TMG in de 6 maanden sinds de verwerving van controle door Mediahuis, reeds een positieve bijdrage leverde aan de REBITDA en het netto resultaat  van de groep.  Met titels als De Telegraaf, de regionale merken als het Noord-Hollands Dagblad, de weekbladen Privé en Autovisie, het videoportaal Dumpert, het e-commerce platform GroupDeal.nl en het autoportaal GasPedaal.nl,  heeft TMG een portefeuille aan sterke merken die in de komende jaren substantieel zullen bijdragen tot de groei van de omzet en het resultaat van de groep.

Gert Ysebaert, CEO Mediahuis: “De overname van TMG werd niet alleen succesvol afgerond maar is dankzij de transacties van Keesing Mediagroep en Talpa Radio, vanuit een financieel oogpunt, ook al grotendeels verteerd. 2017 was dan ook een scharnierjaar voor Mediahuis. Onze groep groeide uit tot een solide Belgisch-Nederlandse mediagroep met een sterke portfolio aan waardevolle merken. 2018 kondigt zich aan als een uitdagend jaar waarin het maken van keuzes centraal zal staan. Meer dan ooit zet Mediahuis daarom in op de verdere digitale transformatie van zijn core business, de nieuwsmerken en classifieds. We hebben fantastische lokale merken die er echt toe doen voor mensen. Met dit grote bereik en sterke engagement maken wij het verschil.”

 

Financiële kerncijfers

In de vergelijking van het uiteindelijke bedrijfsresultaat (EBIT) ten aanzien van de REBITDA, dient voor 2017 rekening gehouden te worden met €16,5 mio. aan niet-recurrente kosten. Dit zijn hoofdzakelijk transactiekosten m.b.t. de acquisitie van TMG en de diverse inbrengen van Corelio en Concentra, eenmalige financieringskosten, enkele goodwill impairments, eenmalige afschrijvingen en provisies voor diverse risico’s en kosten. Deze eenmalige uitgaven hebben ook het netto resultaat significant beïnvloed.

Na de diverse inbrengen en de acquisitie van TMG heeft Mediahuis haar totale schuld geherfinancierd. Mede dankzij de verkoop van Keesing Mediagroep en de participatie in Talpa Radio is de netto schuld slechts beperkt toegenomen met €34,8 mio.  Op basis van 12 maanden REBITDA is de schuldratio (netto financiële schuld / REBITDA) van de groep nagenoeg gelijk gebleven.

Kristiaan De Beukelaer, CFO Mediahuis: “De transacties die gepaard gingen met de overname van TMG hebben Mediahuis eind 2017 een solidere financiële basis gegeven in vergelijking met het begin van het jaar. Dankzij TMG en de andere in 2017 verworven activiteiten zal de REBITDA van Mediahuis in 2018 naar verwachting groeien richting €90 mio. Daardoor zullen we ondanks een substantieel investeringsprogramma voor dit jaar, eind 2018 op een schuldratio van ongeveer 1,1 landen.”

Kerncijfers 2017

(in mio euro)   2017 2016 evolutie
Omzet (genormaliseerd) (1) (2) 616,2 412,7 + 49%
REBITDA (1) 73,2 59,8 + 23%
REBITDA Marge     11,9% 14,5%  
REBITA (1) 52,7 48,6 + 8%
EBIT (1) 20,4 34,5 – 41%
Netto Resultaat (1) (3) 14,8 18,2 – 19%
Netto Schuld (4) 111,1 76,2 + 46%
(1) Pro forma IFRS geconsolideerde resultaten, waarbij in de 2017 cijfers :
– de door aandeelhouders Corelio en Concentra ingebrachte participaties 7 maanden zijn opgenomen
– en TMG 6 maanden
Vanaf boekjaar 2017 zal Mediahuis een eigen geconsolideerde jaarrekening neerleggen met IFRS als waarderingsgrondslag.
Voordien werden Mediahuis en dochtervennootschappen opgenomen in de geconsolideerde jaarrekeningen van haar aandeelhouders.
De getoonde cijfers zijn pro forma, omdat Mediahuis haar eerste geconsolideerde jaarrekening opstelt in een verlengd boekjaar.
De vergelijkende cijfers 2016 zijn restated in functie van de impact van de IFRS adaptatie en eerste consolidatie van Mediahuis.
(2) Bedrijfsopbrengsten, exclusief barter omzet.
(3) Aandeel groep in het netto resultaat na belasting.
(4) Schulden exclusief achtergestelde leningen aandeelhouders.

 

18/01/2018

TMG dient verzoek beëindiging beursnotering in

Op 15 december 2017 werd de overdracht van het belang van 29,16% van Talpa in TMG aan Mediahuis afgerond. Voorts verwierf Mediahuis certificaten van aandelen TMG op de beurs en in directe transacties als gevolg waarvan het belang van Mediahuis en haar Nederlandse 100% dochtervennootschap Gerald BidCo B.V. in TMG thans 98,5% is. De beursexit van TMG wordt nu in gang gezet.

Beëindiging beursnotering

Vandaag is het verzoek ingediend bij Euronext Amsterdam N.V. (“Euronext”) om de noteringsovereenkomst tussen TMG en Euronext – en daarmee de beursnotering van de certificaten van aandelen – te beëindigen.

Uitkoopprocedure

Mediahuis start op korte termijn een uitkoopprocedure op grond van artikel 2:92a van het Burgerlijk Wetboek, teneinde de resterende aandelen in het kapitaal van TMG te verkrijgen.

In het kader van de uitkoopprocedure neemt Mediahuis de prioriteitsaandelen in het kapitaal van TMG over van de Stichting Beheer van Prioriteitsaandelen Telegraaf Media Groep N.V.

Gert Ysebaert, CEO van Mediahuis: “Dit is voor Mediahuis een belangrijk moment en we zijn dan ook tevreden om dit hoofdstuk vlak na de start van een nieuw jaar positief te kunnen afronden. Vanaf 2018 zal TMG volledig deel uitmaken van Mediahuis waardoor we ons voor de volle 100% kunnen richten op de verdere uitrol van het toekomstplan en de nieuwe koers voor TMG.”

Marc Vangeel, CEO van TMG: “De beursexit biedt TMG rust en ruimte zodat we ons volledig kunnen richten op het uitvoeren van de toekomstplannen. Mediahuis is een groep die het journalistieke belang hoog in het vaandel heeft en vele synergiemogelijkheden biedt. Ik ben ervan overtuigd dat we gezamenlijk met hen dit mooie mediabedrijf weer sterk en leidend gaan maken.”

14/12/2017

Positief advies COR TMG inzake verkoop belang Talpa Radio

Amsterdam, 13 december 2017 –  De centrale ondernemingsraad (“COR”) van TMG heeft vandaag een positief advies verstrekt inzake de verkoop van het belang van TMG in Talpa Radio. De verkoop van dit belang maakt onderdeel uit van de overeenstemming die Mediahuis, Talpa en TMG op 1 december 2017 bereikten over twee transacties: (i) verkoop van het belang van 29,16% van Talpa in TMG aan Mediahuis en (ii) de verkoop van het belang van 23% van TMG in Talpa Radio Holding B.V. (“Talpa Radio”) aan Talpa (“de Transacties”).

De Transacties zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dankzij het positieve advies van de COR van TMG kunnen de Transacties naar verwachting uiterlijk 20 december 2017 worden afgerond en het belang van 29,16% van Talpa in TMG overgedragen worden aan Mediahuis. Na afronding van de Transacties houden Mediahuis en haar Nederlandse 100% dochtervennootschap Gerald BidCo B.V. samen 95,04% van de aandelen in TMG.

01/12/2017

Mediahuis, Talpa en TMG bereiken akkoord

Mediahuis koopt belang van Talpa in TMG en TMG verkoopt belang in Talpa Radio aan Talpa

Amsterdam, 1 december 2017 – Mediahuis NV (“Mediahuis”), Talpa Beheer B.V. en Talpa Holding N.V. (“Talpa”) en Telegraaf Media Groep N.V. (“TMG”) hebben op 1 december 2017 overeenstemming bereikt over twee (voorgenomen) transacties: (i) de verkoop van het belang van 29,16% van Talpa in TMG aan Mediahuis en (ii) de verkoop van het belang van 23% van TMG in Talpa Radio Holding B.V. (“Talpa Radio”) aan Talpa. De transacties zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. De transacties hebben geen negatieve gevolgen voor de organisatie en de werkgelegenheid bij TMG.

Mediahuis betaalt in contanten een bedrag van EUR 6,00 per (certificaat van) aandeel TMG aan Talpa voor een belang van 29,16% in TMG (gelijk aan 13.516.049 aandelen TMG). De prijs per (certificaat van) aandeel is gelijk aan de prijs die is betaald onder het openbaar bod op alle (certificaten van) aandelen in TMG van 19 april 2017. De koopprijs die Talpa in contanten betaalt voor het 23% belang van TMG in Talpa Radio resulteert voor TMG in een boekwinst van ruim EUR 8 miljoen. De transactie is onder voorbehoud van advisering door de medezeggenschapsraad van TMG.
Pim Schmitz, CEO van Talpa: “Met de deal als geheel zijn wij zeer gelukkig. Voor de uitrol van Talpa Network is het strategisch gezien van enorme waarde om alle aandelen van het radiobedrijf in bezit te hebben en daar hebben we op aangestuurd. Voor TMG is het beter met één krachtige aandeelhouder van doen te hebben in plaats van twee. Dat hebben wij ook altijd gezegd. Intussen werken we als Talpa goed samen met TMG en liggen er meer gezamenlijke projecten in het verschiet.”

Gert Ysebaert, CEO van Mediahuis: “Wij zijn verheugd dat de constructieve onderhandelingen met Talpa nu tot dit resultaat geleid hebben. We zullen met volle kracht de nieuwe koers voor TMG voortzetten. Dat is goed voor alle partijen.”

Marc Vangeel, CEO van TMG: “Ik ben heel tevreden met deze (voorgenomen) transacties. Dit geeft ons de rust en ruimte om ons volledig te concentreren op het uitvoeren van de toekomstplannen voor TMG. Dit bedrijf weer sterk en leidend maken is en blijft ons belangrijkste doel.”
Over Telegraaf Media Groep

Telegraaf Media Groep N.V. (TMG) is één van de grootste Nederlandse mediabedrijven, met sterke merken als De Telegraaf, DFT, Telesport, Metro, Autovisie, Privé en VROUW; het online videoplatform Telegraaf VNDG; regionale dagbladen (Noordhollands Dagblad, Haarlems Dagblad, Leidsch Dagblad, IJmuider Courant en De Gooi- en Eemlander); digitale merken zoals GeenStijl, Dumpert en Gaspedaal; en (tot op heden) – via een strategische samenwerking met Talpa – de landelijke radiozenders Sky Radio, Radio Veronica, Radio 538 en Radio 10. Talpa en TMG werken ook samen op het gebied van online televisie: Talpa levert het technische platform waarop Telegraaf VNDG een mix van nieuws, sport en entertainment aanbiedt. Daarnaast heeft TMG merken en titels die zich richten op entertainment of e-commerce (o.a. GroupDeal) en bezit TMG een indirect belang in puzzeluitgever Keesing. De missie van TMG is om consumenten 24 uur per dag, 7 dagen per week te voorzien van hoogwaardige en relevante content op het gebied van nieuws, sport en entertainment, via alle denkbare distributievormen. Voor meer informatie over TMG ga naar www.tmg.nl.

Over Mediahuis
Mediahuis, een van de leidinggevende mediagroepen in België en Nederland, is uitgever van sterke nieuwsmerken als De Standaard, Het Nieuwsblad/De Gentenaar, Gazet van Antwerpen, Het Belang van Limburg, De Limburger, NRC Handelsblad en nrc.next. Het bedrijft exploiteert belangrijke classifieds-platformen als Jobat, Hebbes, Zimmo en Vroom. Mediahuis verkoopt in zijn huidige samenstelling | dagelijks ongeveer 760.000 kranten en bereikt met haar verschillende nieuwssites meer dan 1,6 miljoen digitale nieuwsconsumenten op dagbasis. Mediahuis gelooft onvoorwaardelijk in onafhankelijke journalistiek en sterke en relevante media die een positieve bijdrage leveren voor mens en maatschappij. Vanuit die visie investeert het bedrijf permanent in zijn sterke nieuwsmerken, zowel op papier als digitaal.

Over Talpa
Talpa Network is de nieuwe naam voor de onderneming waarbinnen John de Mol zijn (multi)media-activiteiten heeft ondergebracht.
Talpa Network bestaat uit de onderdelen Talpa Events, Talpa TV (o.m. SBS6, Net5, Veronica en SBS9), Talpa Radio (o.m. 538, Sky Radio, Veronica en Radio 10), Talpa Social (Social1nfluencers), Talpa Digital (o.m. KIJK, JUKE en VoetbalTV) en de e-commerce divisie (o.m. VakantieVeilingen, Actievandedag en Ticketscout). Deze onderdelen worden ondersteund door Talpa Media Solutions, Talpa Platform en Talpa Creative. Met dit netwerk is het Nederlandse multimediabedrijf meer dan relevant voor de consument en de adverteerder.
Deze mededeling bevat voorwetenschap in de zin van artikel 7(1) van Verordening 596/2014 van het Europees Parlement en van de Raad van 16 april 2014 betreffende marktmisbruik (Verordening Marktmisbruik) en wordt gedaan overeenkomstig artikel 17 van de Verordening Marktmisbruik.

 

22/11/2017

Telegraaf Media Groep stelt toekomstplan voor

Focus op sterke merken, klantgerichtheid en een efficiënte organisatie.

Met de overname van het merendeel van de aandelen van Telegraaf Media Groep (TMG) in juni 2017 zette Mediahuis een grote stap in de uitbouw van zijn positie als toonaangevende Belgisch-Nederlandse multimediagroep. Bij die overname was Mediahuis zich terdege bewust van het feit dat belangrijke ingrepen noodzakelijk zouden zijn om van TMG opnieuw een toekomstgericht en succesvol bedrijf te maken. De directie van TMG werkte de voorbije maanden aan een toekomstplan waarvan de grote krijtlijnen vandaag werden bekendgemaakt. Drie pijlers vormen de kern van dit toekomstplan: een focus op sterke merken, klantgerichtheid en een efficiëntere organisatie. Als een gevolg van deze laatste pijler zullen de komende jaren naar verwachting 150 banen binnen TMG verdwijnen.

Focus op sterke merken

Goede, onafhankelijke journalistiek, uitgedragen door merken als De Telegraaf, Noord-Hollands Dagblad of Metro, met leidende posities in hun markten, vormen de kracht van TMG. Het toekomstplan zal dan ook de nodige ruimte creëren om verder te bouwen aan de kwaliteit van deze merken en bijkomend te investeren in digitale innovatie. Het merk De Telegraaf komt weer op de eerste plaats te staan, ondersteund door sub-merken als De Financiële Telegraaf, Telesport en VROUW. Bij de regionale kranten komt de focus op Noord-Holland te liggen en op duiding en achtergronden van het (regionale) nieuws. Het aantal edities, nu 16, wordt geleidelijk verminderd en het aantal websites gaat van vijf naar twee.

Klantgerichtheid

De noden van zowel lezer als adverteerder zijn een absolute prioriteit. Richting adverteerdersmarkt wordt daarom de nadruk gelegd op het uitbouwen van lange termijnsamenwerkingen waarbij maatplossingen en datagestuurde en meetbare campagnes centraal staan. Tegelijkertijd zal beter geluisterd worden naar de wensen en behoeften van de lezer en zullen producten en abonnementsformules worden aangeboden die maximaal aan de gestelde verwachtingen beantwoorden.

Efficiëntere organisatie

TMG zal tot slot evolueren naar een efficiënter bedrijf met een slankere organisatiestructuur. Door overheadkosten te verminderen, niet-kernactiviteiten af te bouwen en samen te werken met Mediahuis op het gebied van bijvoorbeeld ICT, inkoop en drukwerk, kunnen aanzienlijke besparingen worden gerealiseerd. Het verdwijnen van naar schatting 150 banen de komende jaren is hierbij helaas onvermijdelijk maar noodzakelijk. TMG streeft ernaar het aantal gedwongen ontslagen zoveel mogelijk te beperken.

Gert Ysebaert, CEO Mediahuis: “TMG is een bedrijf met een lange traditie en bijzonder sterke merken. Het toekomstplan dat op tafel ligt sluit aan bij de strategie en de koers die Mediahuis de voorbije drie jaar heeft gevolgd: het creëren en laten groeien van sterke merken, investeren in innovatie, aandacht voor de noden van zowel lezer als adverteerder en dit alles gedragen vanuit een efficiënte en wendbare organisatie. Ik ben ervan overtuigd dat het toekomstplan TMG in staat zal stellen om opnieuw uit te groeien tot een toekomstgericht en succesvol mediabedrijf met een sterke rol binnen onze groep.”

TMG heeft de ambitie om snel een gezond bedrijfsresultaat neer te zetten. Enerzijds door het realiseren van de geplande besparingen, anderzijds door een positieve omzetontwikkeling uit de print- en adverteerdersmarkt en een groei uit de digitale activiteiten.

13/11/2017

Mediahuis wint goud op internationale Native Advertising Awards

Op de Alexanderplatz in Berlijn woedde op 9 november nog eens een heuse veldslag. Geen Koude Oorlog, wel een pittige competitie tussen de grootse internationale nieuwsmerken en agentschappen om een van de felbegeerde Native Advertising Awards. Content Connections, de content marketing eenheid van Mediahuis, haalde als enige Belgische deelnemer een gouden plak met Mediazine, het digitale lifestyleblad voor MediaMarkt.

Native Advertising, of de kunst om advertenties zo natuurlijk mogelijk aan te sluiten bij het kanaal waarop ze verschijnen, is een hot topic. Getuige de vele internationale sprekers en deelnemers die editie 2017 van de Native Advertising Days in Berlijn liet optekenen. Sprekers van Bild, New York Times’ T-Brand Studios, CNN, LinkedIn en vele anderen deelden niet enkel de beste praktijken om goede commerciële content bij je lezers te krijgen, ze stuurden ook hun sterkste cases in voor een Native Advertising Award.

In dat indrukwekkende deelnemersveld selecteerde een jury van internationale experts Mediazine als de winnaar in de categorie ‘Best use of Print Media’. Mediazine, het consumentenblad en de consumentensite die Mediahuis creëerde en produceert samen met MediaMarkt, drijft op een sterke, redactionele insteek waar meerwaarde voor lezers primeert. Jesper Laursen, CEO van Brand Movers en de oprichter van Native Advertising Institute, prees Mediazine als een “uitzonderlijk goed gemaakte, branded publicatie die zich op alle niveaus kan meten met de beste redactionele magazines in markt”. Hans De Loore, business unit manager van Mediahuis Content Connections, prees MediaMarkt voor het wederzijdse vertrouwen dat zo essentieel is bij het succes van de samenwerking.

08/11/2017

Mediahuis op plaats 7 in de top 10 van meest aantrekkelijke werkgevers!

Tijdens de maanden december 2016 en januari 2017 peilde Randstad, in samenwerking met onderzoeksbureau TNS, naar de mening van 11.000 respondenten tussen 18 en 65 jaar over de aantrekkelijkheid van de belangrijkste werkgevers in België. Op basis van een aantal selectiecriteria kwamen hiervoor 181 bedrijven uit de private sector in aanmerking. Het gaat om ondernemingen die op Belgisch grondgebied actief zijn en meer dan 1.000 mensen tewerkstellen. Het doel van de peiling:

– achterhalen welke bedrijven beschouwd worden als de meest aantrekkelijke werkgevers in België

– nagaan wat deze bedrijven aantrekkelijk maakt: heeft het te maken met de lonen, is het de fijne werksfeer of gaat het om een mix van factoren?

Mediahuis kaapt in de rangschikking de 7de plaats weg en scoort vooral sterk op de criteria ‘stimulerend en uitdagend werk’, ‘goede carrièremogelijkheden’ en ‘nieuwste technologieën’.