Nieuws

26/10/2016

Gazet van Antwerpen viert 125-jarig bestaan

Gazet van Antwerpen bestaat 125 jaar. Dat heuglijke feit wordt gevierd met een unieke stuntkrant en een historische bijlagereeks. Kers op de taart is het allereerste Kaffee van Antwerpen dat een (feest)maand lang garant staat voor culturele, culinaire, technologische en andere verrassingen.

In de stuntkrant van donderdag 3 november verpakt de redactie het nieuws van vandaag in het (retro)jasje en de stijl van 1891. Bij de krant zit ook een facsimile van de allereerste Gazet van Antwerpen. Die kostte anno 1891 2 centiemen en telde 4 pagina’s.
Vanaf 4 november start de krant met een prestigieuze bijlagereeks over de geschiedenis van Antwerpen, van moord en misdaad tot sport en economie. Geïllustreerd met prachtig archiefmateriaal.

Kaffee van Antwerpen is een gratis pop-up café, pal naast de Koninklijke Vlaamse Opera op de Frankrijklei. Wat er zoal te beleven valt: proeven van het speciaal voor de gelegenheid gebrouwen ‘Bier van A’, mee nadenken over ’t Stad van morgen, boeiende presentaties over thema’s als diversiteit, mobiliteit en 3D-technologie, in virtual reality door 125 jaar Antwerpen reizen, live dj-sets, performances van gevestigde Antwerpse waarden als Tom Barman en Jef Neve en Coely, foodtrucks, enz. Alle activiteiten zijn helemaal gratis.

Meer info over #kaffeevanantwerpen via www.gva.be/kaffee.

19/10/2016

Mediahuis wordt nog meer multimediaal en versterkt zijn marktpositie in Nederland

Mediahuis zet een belangrijke nieuwe stap op zijn weg naar een multimediaal mediabedrijf in België en Nederland. Vanaf 2017 worden de Nederlandse Media Groep Limburg (De Limburger), de participaties in De Vijver Media (Vier, Vijf, Zes, Woestijnvis) en Metro, de Nederlandstalige en Franstalige radio Nostalgie en de exploitatie van de regionale tv-zenders ATV, TV Limburg, TV Oost en ROB TV ondergebracht bij Mediahuis.

De mediawereld is in volle transformatie. Krachtenbundeling en inzetten op verschillende mediakanalen zijn noodzakelijk om de positie als sterk mediabedrijf in België en Nederland verder uit te bouwen. Gert Ysebaert, ceo van Mediahuis: “De digitalisering heeft het nieuwsconsumptiepatroon grondig gewijzigd. De gebruiker wil altijd en overal én via verschillende platformen toegang hebben tot nieuws en informatie. Bovendien evolueert ook de vorm van het nieuws razendsnel. Zo beperken krantenredacties zich niet langer tot tekst en beeld, maar maken ze ook steeds meer gebruik van video om journalistieke meerwaarde te creëren. Mediahuis beschikt over een uitgebreide videoredactie en werkt vandaag al samen met SBS rond de commercialisering van video. We willen dit partnerschap in de toekomst nog versterken. Bovendien zien we inzake videojournalistiek ook heel wat opportuniteiten in een samenwerking tussen de regionale tv-zenders en onze regionale kranten.”

Via Media Groep Limburg (MGL) zet Mediahuis een tweede stap op de Nederlandse markt. In 2015 werd NRC Media overgenomen. Met De Limburger wordt Mediahuis de derde grootste uitgever qua oplage in Nederland. Gert Ysebaert: “We vergroten onze positie op de Nederlandse markt en illustreren hiermee onze ambitie om een toonaangevende Belgisch-Nederlandse mediagroep te worden. MGL zal net als NRC Media een zelfstandig bedrijf blijven binnen een innovatieve groep met een gezonde financiële basis. Daarnaast zorgen we voor extra slagkracht op de digitale markt. En vanzelfsprekend is er de mogelijkheid om media-expertise uit te wisselen en onze mensen de mogelijkheid te bieden om zich in een bredere omgeving te ontplooien.”

Het onderbrengen bij Mediahuis van een aantal media-activiteiten, die tot nu toe bij de aandeelhouders Corelio en Concentra zaten, vormt meteen ook het sluitstuk van een operatie die in 2014 werd ingezet. In de startfase van Mediahuis werden de nieuwsmerken en de classifieds-platformen Jobat, Hebbes, Vroom en Zimmo gebundeld. In 2017 worden, naast de hoger genoemde activiteiten, ook Printing Partners Brussels en Paal-Beringen overgeheveld naar Mediahuis. Deze drukkerijen blijven als zelfstandige bedrijven bestaan.
In de nieuwe structuur wordt Mediahuis een groep met ongeveer 2.000 medewerkers en een omzet van meer van 530 mio euro waarvan een derde wordt gerealiseerd in Nederland. De verschillende nieuwsmerken van Mediahuis zullen goed zijn voor een dagelijkse verkochte oplage van ruim 900.000 kranten en een online bereik van 2 mio unieke digitale nieuwsconsumenten op dagbasis.

Corelio en Concentra zullen hun intentie om de voornoemde media-activiteiten over te hevelen naar Mediahuis eerstdaags aanmelden bij de bevoegde mededingingsautoriteiten.

27/09/2016

De Standaard en DS Avond samen in één nieuwe app

De Standaard pakt uit met een volledig vernieuwde app die alle digitale edities en bijlagen van de krant bevat (De Standaard en DS Avond). De nieuwe, gebruiksvriendelijke weergave is helemaal geoptimaliseerd voor zowel pc,  tablet als smartphone.

Sinds 2011 kunt u de krant op tablet zowel in een digitale weergave als in een papieren weergave (pdf) lezen.  Op smartphone was enkel de papieren weergave beschikbaar.  De digitale weergave werd nu grondig vernieuwd, waardoor die ook geschikt is voor smartphone.

Op basis van gebruikersfeedback werden in de digitale weergave twee niveaus gecreëerd. Lezers komen binnen op een brede overzichtspagina, waar alle krantenartikels in kolommen naast elkaar gepresenteerd staan. Dit biedt de mogelijkheid de krant zeer snel te scannen. Wanneer u een artikel aantikt, opent het op volle schermbreedte zodat u het rustig kunt lezen. Nadien kunt u verder swipen naar een volgend artikel of terugkeren naar het overzicht.

Ook het digitale magazine dS Avond, dat tot vandaag een aparte app had,  kreeg dezelfde navigatiestructuur. Inhoudelijk verandert het niet. dS Avond verschijnt elke werkdag om 17 uur. dS Weekblad is vanaf nu eveneens in een digitale weergave beschikbaar. dS Magazine volgt later.

Met de apps dS krant en dS Nieuws heeft De Standaard nu twee apps waar u de journalistiek van De Standaard kunt ervaren. De apps bieden elk een antwoord op een andere nieuwsbehoefte. In dS krant vindt u op vaste momenten de integrale publicaties van De Standaard. dS Nieuws biedt u de aanhoudende nieuwsstroom, aangevuld met meer uitgebreide Plus-artikels.

17/08/2016

Nieuwsmerken van Mediahuis steunen Rode Kruis

Het Rode Kruis lanceert deze maand de Missing Type sensibiliseringscampagne om nieuwe bloeddonoren te zoeken. De kranten van Mediahuis steunen de actie. Het idee achter de campagne: er zijn drie bloedgroepen: A, B en O. Om levens te redden heeft het Rode Kruis voldoende bloeddonoren in de drie categorieën nodig. Is er een tekort in een van de groepen, dan ontstaat er een probleem. Om dit tekort te symboliseren, werd aan bekende merken gevraagd om één of meerdere dagen de letters A, B en O uit hun naam weg te laten en op die manier hun klanten te sensibiliseren. De Standaard, Gazet van Antwerpen, Het Belang van Limburg en Het Nieuwsblad/De Gentenaar steunen de Missing Type campagne en laten op dinsdag 16 augustus de betreffende letters weg uit de hoofding van de papieren kranten. Verder zal in de kranten een volledig artikel zonder de letters A, B en O verschijnen. Het artikel zal hierdoor onleesbaar worden en op die manier de onmisbaarheid van A, B en O illustreren.

01/06/2016

Mediahuis en Jani TV slaan handen in elkaar

Mediahuis en Vlaanderens bekendste stylist Jani Kazaltzis gaan samenwerken. Mediahuis verzorgt voortaan het inhoudelijke aspect en de verdere groei van het online feel good contentplatform Jani TV. Mediahuis Connect neemt als regie de commercialisering van Jani TV voor haar rekening. Bovendien zal Jani, naast zijn VIER- en VIJF-programma’s, exclusief voor Mediahuis en haar titels, digitale video formats gaan ontwikkelen.

01/06/2016

dS Nieuws, helemaal vernieuwd

dS Nieuws is de gratis nieuwsapp van De Standaard, met snel en betrouwbaar nieuws op elk moment van de dag. Zopas werd een grote update van dS Nieuws gelanceerd. Wat is er nieuw?
  • De app is overzichtelijker, laadt sneller en is betrouwbaar in gebruik.
  • Al het nieuws uit binnen- of buitenland op een rijtje? Blader tussen de verschillende themakanalen.
  • Stel in ‘Mijn Nieuws’ je persoonlijk nieuwskanaal samen en volg de onderwerpen die je interesseren.
  • Krijg snel een overzicht van de meest gelezen artikels.

Ontdek ds Nieuws op http://www.standaard.be/dsnieuwsupdate (en laat een positieve beoordeling achter in de iTunes Store of Google Play Store!)

03/05/2016

Mediahuis Connect en Mercedes-Benz gaan voor 360°

Zaterdag 23 april lanceert  De Standaard met de nieuwe app dS360 haar eerste virtual reality video-aanbod. De journalistiek van De Standaard wordt op die manier vertaald in een 360° beleving: een haast tastbare reconstructie van de aanslagen in Brussel, de sfeer van een kolkende Ghelamco Arena, een intiem concert van dEUS in de Bourla of een testrit met de nieuwe Mercedes E.

Naast de lancering van de app verdeelt De Standaard op zaterdag 23 april ook 130.000 gratis cardboard VR-brillen bij de krant en maakt het hiermee virtual reality toegankelijker dan ooit. Commerciële partner in dit verhaal is Mercedes-Benz die meteen de 360°-primeur wegkaapt. Naar aanleiding van de lancering van de nieuwe E-klasse creëerde Mediahuis Connect een VR video die de kijker letterlijk laat ervaren hoe het voelt om de zelfrijdende Mercedes-Benz te ‘besturen’. De Mercedes-Benz VR-video wordt toegevoegd aan een reeks van redactionele items die via de dS360 app kunnen bekeken worden.

Kris Coumans, Marketing Manager Mercedes Benz: “Het is fantastisch dat Mediahuis via De Standaard aan meer dan 130.000 lezers de kans geeft om virtual reality live te ervaren. Net op het ogenblik dat wij de nieuwe E-Klasse, ons Masterpiece of Intelligence, lanceren. Voor ons is dit het geknipte moment om het technologisch leadership van Mercedes-Benz te onderlijnen en samen met Mediahuis Connect dit indrukwekkende VR project op te zetten.”

Peter Verrept, Business Development Manager Video Mediahuis Connect: “Vanuit Mediahuis Connect zetten we volop in op relevante en innovatieve advertising toepassingen die een meerwaarde creëren voor onze adverteerders. Ook ons audiovisueel aanbod met sterke eigen producties evolueert razendsnel. Virtual reality is hierbij het neusje van de zalm en zorgt voor een nóg sterkere connectie met de consument, die met volle aandacht als het ware helemaal wordt ondergedompeld in het merk.”

Ilse Baele, Sales Manager Mediahuis Connect: “De Mercedes-Benz VR-video is het perfecte voorbeeld van een sterke samenwerking tussen alle betrokken partijen: de adverteerder Mercedes-Benz, ZenithOptimedia als mediabureau, BBDO als creatief bureau, technische partner Yondr, de in-house videoredactie van Mediahuis en uiteraard de redactie van De Standaard. Virtual reality is een nieuwe technologie die alle kansen biedt voor het creëren van impactvolle campagnes, zeker binnen de kwalitatieve context van onze nieuwsmerken. Vanuit Mediahuis Connect  zien we het als onze taak om deze technologie toegankelijk te maken voor de adverteerder.”

De dS360 app is vanaf zaterdag 23 april gratis te downloaden voor Android en iOs. De app kan op zichzelf gebruikt worden door de smartphone te bewegen, of door gebruik te maken van een ‘cardboard virtual reality viewer’.  Lezers van De Standaard krijgen een VR cardboard bril op zaterdag 23 april als geschenk bij hun krant.

13/04/2016

De Standaard wint brons op de Benelux Event Awards

Het Grootste Licht van De Standaard, de grootse quiz voor jongeren georganiseerd door de krant, heeft gisteren brons gewonnen tijdens de uitreiking van de Benelux Event Awards (BEA). De Standaard haalt daarmee de eerste BEA ooit binnen voor Mediahuis.

Het Grootste Licht van De Standaard was samen met 20 andere evenementen genomineerd voor de award. De quiz, die de krant samen met eventbureau CityCubes-Next Level organiseert, verkeerde in het gezelschap van onder meer de viering van 200 jaar Slag van Waterloo, het extravagante feest voor 160 jaar Katoen Natie en de lancering van de nieuwe Volvo XC90.

29/02/2016

Google innovatiefonds: Mediahuis valt in de prijzen

Digital Reader Engagement, een gemeenschappelijk project van Mediahuis en Twipe, is door Google geselecteerd als een van de winnaars van het Digital News Initiative fonds. Met dit fonds wil Google vernieuwende initiatieven uit de mediasector steunen.

Het Digital Reader Engagement project van Mediahuis en Twipe wil onderzoeken in hoeverre de nieuwsconsument zich betrokken voelt bij wat hij leest in de digitale kranten. De inzichten die op deze manier verworven worden, moeten de redacties in staat stellen nog betere kranten te maken en de betrokkenheid van de lezer te vergroten.

 Met de financiële middelen die Google ter beschikking stelt, zal Twipe een nieuwe Engagement Insights module ontwikkelen die vervolgens wordt uitgerold over de verschillende redacties van Mediahuis. Het Digital Reader Engagement project bouwt voort op het Digital Reader Engagement onderzoek dat in 2015 werd uitgevoerd door Twipe, Mediahuis, iMinds en de KU Leuven.

25/02/2016

Mediahuis zet in 2015 goede resultaten neer

Mediahuis kon in 2015 de vruchten plukken van de sterke en efficiënte organisatie die in 2014 werd gebouwd. In combinatie met goede resultaten op zowel de lezers- als de adverteerders-markt, en met een verdere digitale groei, gaf dit aanleiding tot een positief bedrijfsresultaat.

2015 was het eerste volledige jaar na het voltrekken van de fusie en de grote reorganisatie in 2014. De omzet steeg met 38% naar 403,5 mio euro. De geconsolideerde operationele cashflow (REBITDA) verdubbelde bijna (+ 91%) tot 61,6 mio euro. De resultaatsverbetering van de Belgische activiteiten van Mediahuis dragen 37% bij in de totale groei. Het Nederlandse NRC, verworven in februari 2015, is voor 63% verantwoordelijk voor deze groei.

Ceo Gert Ysebaert: “We hadden bij de start van Mediahuis in november 2013 drie ambitieuze doelstellingen: een financieel gezond bedrijf zijn, de toekomst van al onze nieuwsmerken veiligstellen en digitaal groeien. Vandaag mogen we stellen dat we in onze opdracht geslaagd zijn.”

Lees hier het volledige persbericht.