Nieuws

14/10/2015

Mediahuis lanceert De Academie

De Academie is een leeromgeving waar alle medewerkers van Mediahuis zich voorbereiden op de toekomst van ons vak en ons bedrijf. De digitale evolutie van de mediawereld is een van de centrale topics van dit project.

De digitalisering van de samenleving zit in een stroomversnelling en heeft een enorme impact op de evolutie van de mediawereld en de toekomst van Mediahuis. Onze printmedia blijven belangrijk en houden onze aandacht. Maar de groei van onze digitale producten bewijst dat de digitale trein op kruissnelheid komt. En dat heel onze organisatie en elke medewerker klaar moet zijn voor een nieuwe, digitale toekomst.
Om het belang van digitaal te onderstrepen, organiseert De Academie de komende maanden vijf open sessies. Medewerkers van Mediahuis en externe experts geven hier hun visie op de digitale ontwikkelingen in de media. Op 9 en 12 oktober werd de spits afgebeten door Gert Ysebaert, CEO van Mediahuis, en Peter Hinssen, internationaal gerenommeerd technologie-ondernemer en auteur.

14/10/2015

Mediahuis geeft startschot voor bpost bank trofee

In de gebouwen van Mediahuis in Antwerpen werd het nieuwe seizoen van de bpost bank trofee voorgesteld. Met deze presentatie werd de sterke band tussen het veldrijden en de kranten Gazet van Antwerpen en Het Nieuwsblad extra onderstreept.

De bpost bank trofee 2015-2016 pakt dit jaar uit met acht topcrossen en wordt gegarandeerd opnieuw een hoogtepunt in het sportaanbod voor het winterseizoen.

 

 

15/09/2015

Gazet van Antwerpen krijgt iedereen op zijn dak

Gazet van Antwerpen maakt televisie. De voorbije weken interviewde Guillaume Van der Stighelen acht bekende Antwerpenaren, op het dak van Mediahuis in Antwerpen. De acht die helemaal naar boven klauterden: Fernand Huts, Nathalie Meskens, Luc Tuymans, Guido Belcanto, Sihame El Kaouakibi, Bieke Ilegems, Erik Van Looy en Adil El Arbi. De hele maand september serveert de krant compilaties en integrale interviews. Een voorsmaakje vind je hier.

28/08/2015

Nacht van De Standaard

Evenement: De Standaard organiseert op zaterdag 12 september ‘Nacht van De Standaard’. Van zeven uur ’s avonds tot een gat in de nacht mogen de lezers zich verwachten aan het onverwachte. Met politieke zwaargewichten, fotografen, schrijvers, buitenlandcorrespondenten, wijnkenners, opiniemakers en het aanstekelijke Arsenal met Dance! Dance! Dance!
Meer info vind je hier

28/08/2015

CIM internetbereikcijfers

Het CIM heeft de internetbereikcijfers voor juli 2015 gepubliceerd. Mediahuis Connect blijft de grootste internetregie van België. De websites van de nieuwsmerken van Mediahuis kunnen elke dag rekenen op een groot aantal trouwe bezoekers.

Een overzicht van de cijfers voor de maanden januari tot en met juli 2015 vind je hier. Enkele belangrijke conclusies voor de websites van Mediahuis, gebaseerd op de cijfers van juli:

  • Het Nieuwsblad blijft de tweede grootste nieuwssite, na hln.be, en bereikte op een gemiddelde dag in de maand juli 363.253 personen via desktop/laptop en 169.649 via tablet. Gemiddeld 200.130 mensen bezochten de site via hun smartphone.
  • Gazet van Antwerpen bereikte op een gemiddelde dag in juli 71.793 personen via desktop/laptop, 37.495 via smartphone en 30.926 via tablet. De titel behoudt zijn sterke positie in de provincie Antwerpen. Op dagbasis bereikt de site 1 op 4 van de Antwerpenaren via desktop (28%) en bijna 1 op 5 via smartphone (19%).
  • Het Belang van Limburg blijft ook nu de grootste nieuwssite in Limburg; dit geldt voor alle toestellen.
  • De positie van De Standaard blijft onveranderd. Het blijft de grootste kwalitatieve nieuwswebsite met het hoogste bereik binnen de sociale klassen 1 & 2.
  • Mediahuis Connect blijft de grootste internetregie van België.
  • Mediahuis Connect Popular (een combinatie van nieuwsblad.be, gva.be, hbvl.be, lavenir.net, vier.be en vijf.be) blijft ook deze maand de grootste populaire combinatie.

08/06/2015

De Standaard valt in de prijzen op CCB Awards

De Standaard kaapte twee hoofdprijzen weg op de CCB Awards. Mortierbrigade, het reclamebureau van de krant, werd bovendien bekroond tot Bureau van het Jaar.

‘Na een taalfout wordt u anders bekeken’, klonk het vorig jaar op de radio. Vlak daarvoor hoorde je iemand in keurig Nederlands een brief voorlezen. Als de voorlezer een taalfout maakt, verandert zijn keurige taal in plat dialect. De reclamespotjes maakten deel uit van de campagne rond de Taalbijlages die De Standaard jaarlijks publiceert. Die campagne kaapte de hoofdprijs weg in de categorie Radio op de jaarlijkse CCB Awards. Samen met de Effies vormt dat gala, georganiseerd door de Creative Club of Belgium, het belangrijkste prijzenevenement voor reclame in België.

De spotjes van De Standaard werden gemaakt door Mortierbrigade, dat op hetzelfde gala ook gelauwerd werd als Bureau van het Jaar. Mortierbrigade ontwierp eveneens de tweede winnende campagne van De Standaard: Brains. Ze toont hersenen die op een glijbaan uit een speeltuin lijken. ‘Een glijbaan voor uw geest’, vertelt deze reclamecampagne over de krant.

 

21/05/2015

Papier voor kranten Mediahuis komt over het water

Een aantal kranten van Mediahuis wordt gedrukt bij Coldset Printing Partners in Paal-Beringen. Op 20 mei werd voor het eerst een lading papierrollen voor de drukkerij per schip aangevoerd op industrieterrein Ravenshout. De levering via het water is een test en een initiatief van papierfabriek Stora in Langerbrugge bij Gent.
“Onze drukkerij ligt maar een paar honderd meter van een loskade aan het Albertkanaal, daarom bekijkt Stora of het papier via het water kan aangevoerd worden”, zegt Paul Huybrechts, CEO van Coldset Printing Partners, in Het Belang van Limburg. Het schip is dinsdagmiddag met papierrollen geladen in Gent en woensdagmorgen zijn de rollen in Tessenderlo op een vrachtwagen geladen en naar de drukkerij gebracht. In totaal zijn er elf vrachtwagens gelost. Er volgen later nog testen en eind dit jaar beslist Stora of de levering via het kanaal ingevoerd kan worden. Met de komst van de kilometerheffing voor vrachtwagens kan levering via het water voordeliger uitvallen. Een van de aandachtspunten wordt alleszins het overdekken van de loskade, want bij regenweer kan het papier niet gelost worden.

In de drukkerij in Paal-Beringen wordt jaarlijks 35.000 ton papier gebruikt. Paul Huybrechts schat dat daarvan zo’n 20.000 ton via het kanaal kan aangevoerd worden. “Dat zijn 800 vrachtwagens die we van de drukke autowegen tussen Gent en Antwerpen en Antwerpen en Beringen halen. Het lossen van het papier kan ook efficiënter verlopen. Met het verkeer weet je nooit precies wanneer een vrachtwagen aankomt, maar met het schip kunnen we klokvast lossen. Vervoer via het water vermindert ook de CO2-uitstoot en past in onze duurzame bedrijfsvoering. We hebben bijvoorbeeld een windmolen van Limburg Win(d)t en al het kranten- en magazinepapier is 100 procent gerecycleerd van het papier dat de burgers inzamelen.”

06/05/2015

Het Belang van Limburg op tv-schermen in horeca

Het Belang van Limburg is sinds kort gestart met het plaatsen van nieuwsberichten op tv-schermen in Limburgse horecazaken. Hiervoor is een overeenkomst afgesloten met iChannel. Dit Limburgs bedrijf exploiteert ruim 3.000 schermen in horecazaken en andere openbare plaatsen verspreid over Limburg en Brabant.
Voor Het Belang van Limburg is Johnny Put de drijvende kracht achter de samenwerking: “Op de krant bestond reeds lang een systeem om lokale berichten van de website ook op grotere beeldschermen te vertonen. Tot heden werd dit niet of nauwelijks gebruikt. Door de samenwerking met iChannel kan een stuk van de inhoud van onze website ook op openbare plaatsen getoond worden. Wij hebben het zo opgevat dat afhankelijk van de gemeente waar het scherm hangt andere berichten kunnen verschijnen. Een gedeelte – zeg maar het nationale nieuws – zal op alle schermen getoond worden; de meer regionale en lokale berichten verschijnen alleen in de gemeenten waar ze thuishoren.”

Ronny Joris en Gert Withofs van iChannel zijn zeer tevreden met de samenwerking: “We rollen dit project met nieuws van Het Belang van Limburg stelselmatig uit. We zijn begonnen op een 80-tal locaties, maar al snel zullen de berichten te zien zijn op 3.000 schermen. Hier zitten ook enkele grote kleppers tussen zoals de ledwall van Shopping 1 in Genk, of de schermen van Stayen en Lommel United. Ook ziekenhuizen zoals ZOL stappen mee in het project – daar beginnen we alvast met de schermen in het restaurant.”

Telkens op de website van de krant nieuwe berichten worden geplaatst, wordt ook de versie voor de beeldschermen ververst. Geloofwaardigheid en snelheid zijn de troeven van de krant.

27/04/2015

Mediahuis fietst voor Kom op tegen Kanker

Zes wielerteams van Mediahuis nemen tijdens het Hemelvaartweekend deel aan de 1.000 km van Kom op tegen Kanker. Elk team bestaat uit 1 tot 8 renners en rijdt gespreid over 4 dagen een afstand van 1.000 km.
Om te kunnen meedoen moet elk team een sponsorbedrag van 5.000 euro ophalen. Dat geld wordt geschonken aan wetenschappelijk onderzoek om kanker te bestrijden en de overlevingskansen en de levenskwaliteit van kankerpatiënten te verbeteren.
www.1000km.be.

02/03/2015

Gazet van Antwerpen presenteert CittA Kempen

Vanaf zaterdag 28 februari serveert Gazet van Antwerpen in de editie Kempen een nieuw magazine: CittA Kempen,

Vier jaar geleden startte Gazet van Antwerpen in het weekend met CittA, een stadsmagazine dat het moderne leven in de stad Antwerpen reflecteert. Vanuit de Kempen werd de vraag steeds groter en dwingender om een gelijkaardig initiatief te nemen, maar dan met een unieke Kempense insteek. Vanaf zaterdag 28 februari neemt de redactie de handschoen op en wordt in de editie Kempen het eerste nummer van CittA Kempen gelanceerd. Boeiende Kempenaars en de plaatsen die hen bindt, de talloze goede dingen van het leven in de streek: je vindt het voortaan in dit eigentijdse en eigenkijkse weekendmagazine. Met nadruk ook op knappe, warme fotografie, en met aandacht voor wat de Kempen uniek maakt.