Nieuws

28/08/2015

CIM internetbereikcijfers

Het CIM heeft de internetbereikcijfers voor juli 2015 gepubliceerd. Mediahuis Connect blijft de grootste internetregie van België. De websites van de nieuwsmerken van Mediahuis kunnen elke dag rekenen op een groot aantal trouwe bezoekers.

Een overzicht van de cijfers voor de maanden januari tot en met juli 2015 vind je hier. Enkele belangrijke conclusies voor de websites van Mediahuis, gebaseerd op de cijfers van juli:

  • Het Nieuwsblad blijft de tweede grootste nieuwssite, na hln.be, en bereikte op een gemiddelde dag in de maand juli 363.253 personen via desktop/laptop en 169.649 via tablet. Gemiddeld 200.130 mensen bezochten de site via hun smartphone.
  • Gazet van Antwerpen bereikte op een gemiddelde dag in juli 71.793 personen via desktop/laptop, 37.495 via smartphone en 30.926 via tablet. De titel behoudt zijn sterke positie in de provincie Antwerpen. Op dagbasis bereikt de site 1 op 4 van de Antwerpenaren via desktop (28%) en bijna 1 op 5 via smartphone (19%).
  • Het Belang van Limburg blijft ook nu de grootste nieuwssite in Limburg; dit geldt voor alle toestellen.
  • De positie van De Standaard blijft onveranderd. Het blijft de grootste kwalitatieve nieuwswebsite met het hoogste bereik binnen de sociale klassen 1 & 2.
  • Mediahuis Connect blijft de grootste internetregie van België.
  • Mediahuis Connect Popular (een combinatie van nieuwsblad.be, gva.be, hbvl.be, lavenir.net, vier.be en vijf.be) blijft ook deze maand de grootste populaire combinatie.

08/06/2015

De Standaard valt in de prijzen op CCB Awards

De Standaard kaapte twee hoofdprijzen weg op de CCB Awards. Mortierbrigade, het reclamebureau van de krant, werd bovendien bekroond tot Bureau van het Jaar.

‘Na een taalfout wordt u anders bekeken’, klonk het vorig jaar op de radio. Vlak daarvoor hoorde je iemand in keurig Nederlands een brief voorlezen. Als de voorlezer een taalfout maakt, verandert zijn keurige taal in plat dialect. De reclamespotjes maakten deel uit van de campagne rond de Taalbijlages die De Standaard jaarlijks publiceert. Die campagne kaapte de hoofdprijs weg in de categorie Radio op de jaarlijkse CCB Awards. Samen met de Effies vormt dat gala, georganiseerd door de Creative Club of Belgium, het belangrijkste prijzenevenement voor reclame in België.

De spotjes van De Standaard werden gemaakt door Mortierbrigade, dat op hetzelfde gala ook gelauwerd werd als Bureau van het Jaar. Mortierbrigade ontwierp eveneens de tweede winnende campagne van De Standaard: Brains. Ze toont hersenen die op een glijbaan uit een speeltuin lijken. ‘Een glijbaan voor uw geest’, vertelt deze reclamecampagne over de krant.

 

21/05/2015

Papier voor kranten Mediahuis komt over het water

Een aantal kranten van Mediahuis wordt gedrukt bij Coldset Printing Partners in Paal-Beringen. Op 20 mei werd voor het eerst een lading papierrollen voor de drukkerij per schip aangevoerd op industrieterrein Ravenshout. De levering via het water is een test en een initiatief van papierfabriek Stora in Langerbrugge bij Gent.
“Onze drukkerij ligt maar een paar honderd meter van een loskade aan het Albertkanaal, daarom bekijkt Stora of het papier via het water kan aangevoerd worden”, zegt Paul Huybrechts, CEO van Coldset Printing Partners, in Het Belang van Limburg. Het schip is dinsdagmiddag met papierrollen geladen in Gent en woensdagmorgen zijn de rollen in Tessenderlo op een vrachtwagen geladen en naar de drukkerij gebracht. In totaal zijn er elf vrachtwagens gelost. Er volgen later nog testen en eind dit jaar beslist Stora of de levering via het kanaal ingevoerd kan worden. Met de komst van de kilometerheffing voor vrachtwagens kan levering via het water voordeliger uitvallen. Een van de aandachtspunten wordt alleszins het overdekken van de loskade, want bij regenweer kan het papier niet gelost worden.

In de drukkerij in Paal-Beringen wordt jaarlijks 35.000 ton papier gebruikt. Paul Huybrechts schat dat daarvan zo’n 20.000 ton via het kanaal kan aangevoerd worden. “Dat zijn 800 vrachtwagens die we van de drukke autowegen tussen Gent en Antwerpen en Antwerpen en Beringen halen. Het lossen van het papier kan ook efficiënter verlopen. Met het verkeer weet je nooit precies wanneer een vrachtwagen aankomt, maar met het schip kunnen we klokvast lossen. Vervoer via het water vermindert ook de CO2-uitstoot en past in onze duurzame bedrijfsvoering. We hebben bijvoorbeeld een windmolen van Limburg Win(d)t en al het kranten- en magazinepapier is 100 procent gerecycleerd van het papier dat de burgers inzamelen.”

06/05/2015

Het Belang van Limburg op tv-schermen in horeca

Het Belang van Limburg is sinds kort gestart met het plaatsen van nieuwsberichten op tv-schermen in Limburgse horecazaken. Hiervoor is een overeenkomst afgesloten met iChannel. Dit Limburgs bedrijf exploiteert ruim 3.000 schermen in horecazaken en andere openbare plaatsen verspreid over Limburg en Brabant.
Voor Het Belang van Limburg is Johnny Put de drijvende kracht achter de samenwerking: “Op de krant bestond reeds lang een systeem om lokale berichten van de website ook op grotere beeldschermen te vertonen. Tot heden werd dit niet of nauwelijks gebruikt. Door de samenwerking met iChannel kan een stuk van de inhoud van onze website ook op openbare plaatsen getoond worden. Wij hebben het zo opgevat dat afhankelijk van de gemeente waar het scherm hangt andere berichten kunnen verschijnen. Een gedeelte – zeg maar het nationale nieuws – zal op alle schermen getoond worden; de meer regionale en lokale berichten verschijnen alleen in de gemeenten waar ze thuishoren.”

Ronny Joris en Gert Withofs van iChannel zijn zeer tevreden met de samenwerking: “We rollen dit project met nieuws van Het Belang van Limburg stelselmatig uit. We zijn begonnen op een 80-tal locaties, maar al snel zullen de berichten te zien zijn op 3.000 schermen. Hier zitten ook enkele grote kleppers tussen zoals de ledwall van Shopping 1 in Genk, of de schermen van Stayen en Lommel United. Ook ziekenhuizen zoals ZOL stappen mee in het project – daar beginnen we alvast met de schermen in het restaurant.”

Telkens op de website van de krant nieuwe berichten worden geplaatst, wordt ook de versie voor de beeldschermen ververst. Geloofwaardigheid en snelheid zijn de troeven van de krant.

27/04/2015

Mediahuis fietst voor Kom op tegen Kanker

Zes wielerteams van Mediahuis nemen tijdens het Hemelvaartweekend deel aan de 1.000 km van Kom op tegen Kanker. Elk team bestaat uit 1 tot 8 renners en rijdt gespreid over 4 dagen een afstand van 1.000 km.
Om te kunnen meedoen moet elk team een sponsorbedrag van 5.000 euro ophalen. Dat geld wordt geschonken aan wetenschappelijk onderzoek om kanker te bestrijden en de overlevingskansen en de levenskwaliteit van kankerpatiënten te verbeteren.
www.1000km.be.

02/03/2015

Gazet van Antwerpen presenteert CittA Kempen

Vanaf zaterdag 28 februari serveert Gazet van Antwerpen in de editie Kempen een nieuw magazine: CittA Kempen,

Vier jaar geleden startte Gazet van Antwerpen in het weekend met CittA, een stadsmagazine dat het moderne leven in de stad Antwerpen reflecteert. Vanuit de Kempen werd de vraag steeds groter en dwingender om een gelijkaardig initiatief te nemen, maar dan met een unieke Kempense insteek. Vanaf zaterdag 28 februari neemt de redactie de handschoen op en wordt in de editie Kempen het eerste nummer van CittA Kempen gelanceerd. Boeiende Kempenaars en de plaatsen die hen bindt, de talloze goede dingen van het leven in de streek: je vindt het voortaan in dit eigentijdse en eigenkijkse weekendmagazine. Met nadruk ook op knappe, warme fotografie, en met aandacht voor wat de Kempen uniek maakt.

27/02/2015

Het Nieuwsblad lanceert Vrouw en Koers

De belangstelling van vrouwen voor de racefiets groeit enorm. En ook het vrouwenwielrennen is aan stevige upgrading toe. Het Nieuwsblad pakt daarom uit met de nieuwe rubriek Vrouw en Koers, die onderdak krijgt op de pagina’s en op de website van Sportwereld.be.

Vrouw en Koers is in de eerste plaats berichtgeving over het vrouwenwielrennen. Boegbeelden van Vrouw en Koers worden nationaal kampioen Jolien D’hoore en de internationale vedette Marianne Vos. Beiden zullen regelmatig een column/advies schrijven. Daarnaast is er  wielercoach Paul Van den Bosch die regelmatig adviezen zal geven over fietsen, voeding en training. Een reeks vrouwelijke BV’s verklaren hun liefde voor de racefiets en de redactie fietst ook heel Vlaanderen af op zoek naar alle vrouwelijke wielerclubs.

Net zoals in het mannenwielrennen opent Het Nieuwsblad het wielerseizoen met een ‘parlement’ van gewezen vrouwelijke renners en verkent de voormalige kampioene Sofie De Vuyst met videocamera de parcoursen van de topklassiekers in het vrouwenwielrennen.

In het najaar plant Het Nieuwsblad nog een mooi initiatief. De krant ambieert in de omgeving van Gent het grootste vrouwelijke wielerpeloton ooit aan de start te brengen van een cyclotocht voor wielertoeristen.

Vrouwen en koers op www.nieuwsblad.be/vrouwenkoers en voortaan ook veel nadrukkelijker op de krantenpagina’s van Sportwereld.

07/01/2015

Nederlandse mededingingsautoriteit geeft groen licht voor overname NRC door Mediahuis

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft de voorgenomen overname goedgekeurd van NRC Media Holding door Mediahuis Nederland BV, dochtervennootschap van het Belgische Mediahuis. De ACM heeft na onderzoek vastgesteld dat de overname geen belemmering vormt voor de vrije concurrentie op de Nederlandse mediamarkt.
Met deze goedkeuring neemt Mediahuis een nieuwe belangrijke horde. De voorgenomen overname is nu nog onderworpen aan het advies van de ondernemingsraad/redactieraad van NRC Media waarvoor de procedure momenteel loopt.
NRC is uitgever van de avondkrant NRC Handelsblad, het ochtendblad nrc.next, nrc.nl en verschillende webwinkels en apps.

09/12/2014

Het Belang van Limburg 135 jaar

Op een gemiddelde dag lezen zo’n 370.000 mensen de papieren versie van Het Belang van Limburg, nog eens 20.000 lezen de krant op tablet of pc en om en bij de 200.000 surfers kiezen voor de website HBVL.be. Opgeteld zijn dat bijna 600.000 lezerscontacten die Het Belang van Limburg dagelijks registreert. Nooit eerder in de geschiedenis van de krant telde Het Belang van Limburg zoveel lezers. Uiteraard zitten hier dubbellezers tussen, mensen die ’s ochtends de krant lezen en doorheen de dag meermaals de website raadplegen. Maar toch blijven het fenomenale cijfers. Zeker als we ze in het perspectief plaatsen van de 850.000 inwoners die de provincie Limburg telt. Straffe cijfers die duiden op de warme band tussen de krant en haar lezers. En een mooi cadeau voor de krant die op 6 december 2014 haar 135 jarig bestaan viert.

04/12/2014

Mediahuis neemt NRC over

Mediahuis Nederland en Lux Media, waarvan de Nederlandse investeringsmaatschappij Egeria grootaandeelhouder is, hebben een akkoord bereikt over de overname van NRC Media Holding, NRC Media en NRC Lux (samen NRC).

Mediahuis Nederland is een dochtervennootschap van het Belgische Mediahuis, waarin tevens een minderheidsparticipatie zal worden genomen door Stichting Democratie en Media en Vereniging Veronica.

De voorgenomen overname is onderworpen aan de goedkeuring van de Nederlandse mededingingsautoriteit (ACM) en het advies van de Ondernemingsraad van NRC. Ook zal de redactieraad van NRC in de gelegenheid worden gesteld zijn zienswijze ten aanzien van de voorgenomen overname kenbaar te maken.

NRC en Mediahuis delen de overtuiging dat onafhankelijke journalistiek een belangrijke meerwaarde levert aan de democratische samenleving. Gert Ysebaert, CEO van Mediahuis: “Wij zijn trots dat NRC deel zal uitmaken van Mediahuis. NRC Handelsblad en NRC Next zijn sterke titels die staan voor uitstekende en genuanceerde journalistiek. Wij kijken uit naar een vruchtbare en inspirerende samenwerking met onze nieuwe Nederlandse collega’s.”

De acquisitie van NRC sluit aan bij de toekomststrategie van Mediahuis.
Gert Ysebaert: “Deze beoogde overname is een mijlpaal die ons zal versterken in de verdere journalistieke en digitale ontwikkeling van onze nieuwsmerken. Met Stichting Democratie en Media en Vereniging Veronica hebben we twee Nederlandse partners gevonden die de maatschappelijke rol van media in het algemeen en NRC in het bijzonder mee wensen te ondersteunen.”

NRC is uitgever van de avondkrant NRC Handelsblad, het ochtendblad nrc.next, nrc.nl en verschillende webwinkels en apps. NRC Media Holding is een jong bedrijf, maar beheert met NRC Handelsblad cultureel erfgoed. De titel is in 1970 ontstaan uit een fusie van het Algemeen Handelsblad (1828) en de Nieuwe Rotterdamsche Courant (1844). NRC Handelsblad en de andere nieuwsmerken van de groep richten zich met kwaliteitsjournalistiek op de Nederlandse beslisser van vandaag en morgen.