Datagedreven adverteren. Hoe gaat dat in zijn werk?

Luistert u al naar onze Afrit 10 podcasts?

Vorige week spraken we met Hans De Loore en Dirk Vandekerckhove van MH Brand Studio over hoe je native advertising in onzekere tijden inzet. En wat blijkt? Storytelling is enkel sterk mits een goede tone of voice, straffe content, een goed design, interactiviteit en…bereik!

Maar hoe bepaal je als merk dat bereik? Wie behoort eigenlijk tot de doelgroep van jouw campagne en hoe kan je die segmenten zo efficiënt mogelijk bouwen?

Mediahuis Advertising sprak in één van de lunch & learn webinars met Geert Desager en Heleen De Winne over data en hoe je data als bedrijf kan, of moet, inzetten. Geert is Strategy Director bij Mediahuis Advertising, Heleen is Data Scientist bij MH Data Studio, het data-departement van Mediahuis.

Nood aan data-gedreven en gepersonaliseerde advertenties

Consumenten worden tegenwoordig overspoeld met advertenties en reclameboodschappen. Adverteerders zijn daarom steeds meer op zoek naar efficiënte manieren om hun doelgroep te bereiken: de juiste boodschap, naar de juiste doelgroep brengen, en dat op het juiste moment. Door deze groeiende behoefte van adverteerders om een gepersonaliseerde aanpak, wordt online adverteren meer dan ooit gedreven door data.

MH Data Studio & data-strategie

Met een geregistreerde bereik van 4,76 miljoen gebruikers en bijna 13 miljoen unieke browsers per maand, beschikt Mediahuis over heel veel data en informatie. Om onze gigantische bron van data en expertise optimaal in te zetten, lanceerden we vorig jaar MH Data Studio, een team van Data Scientists dat volop in de data van Mediahuis duikt om onze data-gedreven advertentiestrategie waar te maken.

Deze strategie bestaat uit drie grote luiken: onze kant-en-klare standaard audiences (de IZI segmenten), onze customized segmenten, volledig op maat van de adverteerder, en ten slotte: data-gedreven optimalisatie, zowel tijdens als na de campagne.

 

Standaard segmenten

We hebben in de laatste jaren een ruim aanbod aan kant-en-klare (‘IZI’) segmenten opgebouwd, die continu gemonitord en verfijnd worden. We maken een onderscheid tussen socio-demo segmenten (gebaseerd op 1st party data), interesse-segmenten en intent-segmenten. Deze laatste twee zijn gebaseerd op lees-en surfgedrag, waarbij de intent-audiences een in-market interesse vertonen (denk aan autokopers op Vroom.be of huizenkopers op Zimmo.be).

Customized segmenten

Naast onze IZI-segmenten, bieden we met MH Data Studio ook een gepersonaliseerde dataservices om doelgroepen en inzichten, volledig op maat van de adverteerders en hun merk te bouwen.

Door pixels op de site van een adverteerder te plaatsen  of databases of DMP’s te matchen, analyseren we het profiel van de bezoekers of klanten van een adverteerder. Vervolgens kunnen we deze doelgroepen gaan (re-)targeten op onze sites met een gepersonaliseerde aanpak. En tot slot kunnen we look-a-likes bouwen van klantensegmenten van een adverteerder, gebaseerd op surfgedrag dat gelijkaardig is aan wat we op onze sites analyseren.

Optimalisatie

Daarbovenop volgen we deze data-gedreven campagnes nauw op en optimaliseren we waar nodig: we kunnen zien welke doelgroep wel en niet klikt, en de targeting of banners (CTA, look & feel, …) in functie hiervan gaan aanpassen. Tijdens en na afloop van de campagne volgt uiteraard een uitgebreide rapportering over wat wel en niet werkt; inzichten die we natuurlijk kunnen meenemen om de eerstvolgende campagne te optimaliseren.

Herbekijk je graag de slides van het webinar?

Herbekijk de volledige opname van het webinar hieronder:

Heb je graag advies over een op maat gemaakt communicatieplan?

Recent toegevoegde artikelen

Bekijken
Mediahuis blijft grootste krantenuitgever van België.

Op 15 oktober 2020 publiceerde het CIM nieuwe bereikcijfers over de Belgische nieuwsmerken. Deze cijfers tonen aan dat in 2020 nog steeds 6,13 miljoen Belgen élke dag een nieuwsmerk consumeren, goed voor bijna 6 op 10 Belgen (12+).

Mediahuis blijft met De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg de grootste krantenuitgever van België en rondt de kaap van 3 miljoen lezers (3.011.480 total brand). Hiermee bereikt Mediahuis iets meer dan de helft van de Vlamingen. De papieren krant en digitale weergave bereiken dagelijks meer dan 2 miljoen lezers.

Bekijken
De Standaard verhuist naar Brussel

De Standaard verhuist – nee, ís verhuisd. Ruim veertig jaar nadat de redactie van de Jacqmainlaan naar een industrieterrein in Groot-Bijgaarden is verkast, zijn ze terug. Van de rand naar het centrum, van de marge naar het brandpunt. ­Terug thuis.

Bekijken
KBC en Mediahuis Advertising informeren Vlaamse jongeren over leven, werken en geld

‘47% van de Vlaamse jongeren voelt zich onzeker over het regelen en optimaliseren van de eigen geldzaken.’

Dit is slechts een van de conclusies uit het Mijn Geld-onderzoek (*) dat Mediahuis bij de lezers van zijn nieuwsmerken uitvoerde. Om aan deze informatiebehoefte van jongeren te voldoen, ontwikkelde KBC reeds eerder het HOEDOEKDA-concept. Om het bereik van dit platform te vergroten en gezamenlijk inhoud aan te leveren, slaan KBC en Mediahuis Brand Studio de handen in elkaar. Ze willen daarmee het jongerenplatform Hoedoekda?! verder uitbouwen.