De opmars van de podcast: 4 nice-to-knows

Luistert u al naar onze Afrit 10 podcasts?

In Amerika kenden podcasts de afgelopen jaren een boom. Op 4 jaar tijd steeg daar het aantal luisteraars van 12% naar 24%. En ook in Europa is de podcast aan een opmars bezig. Het aanbod groeit en klassieke media kiezen er vaker voor om hun content via audioverhalen te verspreiden. Denk maar aan Bits&Atomen, Uitgesproken en De MachtWacht van kwaliteitskrant De Standaard. Hierbij alvast 4 nice-to-knows om helemaal mee te zijn met deze podcast revolutie.

1. Wat is een podcast?

Een podcast is een audioverhaal. Het woord is een samentrekking van iPod en broadcast. Een podcast is als het ware vergelijkbaar met een radioprogramma. Alleen beluister je het niet via je radio, maar wel via een digitale muziekspeler of je smartphone.

2. Waarom luisteren we naar podcasts?

Je beslist à la carte wat je wil beluisteren en je bent helemaal vrij waar, wanneer en hoe je dat doet: tijdens het joggen of het afwassen, in de trein of in de auto. De penetratie van de smartphone maakt het beluisteren van een podcast alsmaar toegankelijker.

3. Waar luisteren we naar podcasts?

– 52% in de auto
– 46% tijdens het reizen
– 40% bij het wandelen, joggen of fietsen
– 37% op het openbaar vervoer
– 32% tijdens een workout

4. Wie luistert naar podcasts?

Het merendeel van de luisteraars is mannelijk en tussen 18 en 44 jaar. Bovendien is 30% hoogopgeleid.

 

Ben je als marketeer geïnteresseerd om eens naar een audioverhaal over jouw vakgebied te luisteren? Download dan Afrit 10. Deze podcast van Mediahuis Connect over media en advertising is ideaal om in de file te beluisteren. Verbind simpelweg jouw smartphone met je Bluetooth radio en luister er in alle rust naar.

Recent toegevoegde artikelen

Bekijken
Mediahuis blijft grootste krantenuitgever van België.

Op 15 oktober 2020 publiceerde het CIM nieuwe bereikcijfers over de Belgische nieuwsmerken. Deze cijfers tonen aan dat in 2020 nog steeds 6,13 miljoen Belgen élke dag een nieuwsmerk consumeren, goed voor bijna 6 op 10 Belgen (12+).

Mediahuis blijft met De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg de grootste krantenuitgever van België en rondt de kaap van 3 miljoen lezers (3.011.480 total brand). Hiermee bereikt Mediahuis iets meer dan de helft van de Vlamingen. De papieren krant en digitale weergave bereiken dagelijks meer dan 2 miljoen lezers.

Bekijken
De Standaard verhuist naar Brussel

De Standaard verhuist – nee, ís verhuisd. Ruim veertig jaar nadat de redactie van de Jacqmainlaan naar een industrieterrein in Groot-Bijgaarden is verkast, zijn ze terug. Van de rand naar het centrum, van de marge naar het brandpunt. ­Terug thuis.

Bekijken
KBC en Mediahuis Advertising informeren Vlaamse jongeren over leven, werken en geld

‘47% van de Vlaamse jongeren voelt zich onzeker over het regelen en optimaliseren van de eigen geldzaken.’

Dit is slechts een van de conclusies uit het Mijn Geld-onderzoek (*) dat Mediahuis bij de lezers van zijn nieuwsmerken uitvoerde. Om aan deze informatiebehoefte van jongeren te voldoen, ontwikkelde KBC reeds eerder het HOEDOEKDA-concept. Om het bereik van dit platform te vergroten en gezamenlijk inhoud aan te leveren, slaan KBC en Mediahuis Brand Studio de handen in elkaar. Ze willen daarmee het jongerenplatform Hoedoekda?! verder uitbouwen.