De opmars van de podcast: 4 nice-to-knows

Luistert u al naar onze Afrit 10 podcasts?

In Amerika kenden podcasts de afgelopen jaren een boom. Op 4 jaar tijd steeg daar het aantal luisteraars van 12% naar 24%. En ook in Europa is de podcast aan een opmars bezig. Het aanbod groeit en klassieke media kiezen er vaker voor om hun content via audioverhalen te verspreiden. Denk maar aan Bits&Atomen, Uitgesproken en De MachtWacht van kwaliteitskrant De Standaard. Hierbij alvast 4 nice-to-knows om helemaal mee te zijn met deze podcast revolutie.

1. Wat is een podcast?

Een podcast is een audioverhaal. Het woord is een samentrekking van iPod en broadcast. Een podcast is als het ware vergelijkbaar met een radioprogramma. Alleen beluister je het niet via je radio, maar wel via een digitale muziekspeler of je smartphone.

2. Waarom luisteren we naar podcasts?

Je beslist à la carte wat je wil beluisteren en je bent helemaal vrij waar, wanneer en hoe je dat doet: tijdens het joggen of het afwassen, in de trein of in de auto. De penetratie van de smartphone maakt het beluisteren van een podcast alsmaar toegankelijker.

3. Waar luisteren we naar podcasts?

– 52% in de auto
– 46% tijdens het reizen
– 40% bij het wandelen, joggen of fietsen
– 37% op het openbaar vervoer
– 32% tijdens een workout

4. Wie luistert naar podcasts?

Het merendeel van de luisteraars is mannelijk en tussen 18 en 44 jaar. Bovendien is 30% hoogopgeleid.

 

Ben je als marketeer geïnteresseerd om eens naar een audioverhaal over jouw vakgebied te luisteren? Download dan Afrit 10. Deze podcast van Mediahuis Connect over media en advertising is ideaal om in de file te beluisteren. Verbind simpelweg jouw smartphone met je Bluetooth radio en luister er in alle rust naar.

Recent toegevoegde artikelen

Bekijken
Mediahuis Advertising introduceert AdStudio, een one-stop-shop voor online campagnes.
Mediahuis Advertising introduceert AdStudio, een salestool en one-stop-shop voor het plaatsen van campagnes op de nieuwssites van Mediahuis in combinatie met Facebook, Instagram en Google Search.

 

De regie wil hiermee voornamelijk de markt van de kleinere KMO’s en handelaars servicen, voor wie het opzetten van digitale campagnes vaak nog als complex ervaren wordt. Tegelijkertijd verstevigt Mediahuis Advertising op die manier haar digitale positie in de Belgische advertentiemarkt.Voor de ontwikkeling van de tool werd beroep gedaan op Nexta, een Deense softwarepartij die reeds verschillende Europese uitgevers en classifieds websites in hun digitale transformatie heeft geholpen.

Bekijken
Het wordt een warme zomer bij Mediahuis Advertising!

De zomer van 2020 wordt er één om nooit te vergeten: onze vakantieplannen zijn stevig door mekaar geschud en het coronavirus besliste dat we op een andere manier op vakantie zullen gaan. Maar dat hoeft niet slecht te zijn, want wij bij Mediahuis Advertising garanderen een warme zomer met het nieuwe inspiratieplatform BLIJF.