From Cold Case to Gold Case – Case films gefileerd

Luistert u al naar onze Afrit 10 podcasts?

Door de Coronacrisis werd de hoogmis van de reclame, de Cannes Lions, uitgesteld naar oktober 2020. Dat betekent meer tijd voor die broodnodige case film. En toeval of niet, Peter Ampe schreef er een boek over.
Zijn insteek? Een goed idee voor een advertentie krijgt niet altijd de belangstelling die het verdient. Een belangrijke reden hiervoor is een case film die gewoon niet voldoet. Een case film die geen jury kan overtuigen. En een fantastisch idee dat een eenzame dood sterft zonder erkenning.
Peter Ampe, Chief Creative Officer bij Famous Grey, wil daarin verandering brengen en schreef zijn ervaringen, tips en visie neer in het boek ‘From cold case to gold case’.

Mediahuis Advertising ging op gesprek met Peter Ampe en Isabel Van den Broeck, Managing Director bij Creative Belgium.

(lees verder onder de foto)

Case films worden steeds belangrijker.
In de complexe wereld van advertising moet een reclame-idee samengevat kunnen worden in 1 korte case film. Geen makkelijke opdracht dus.

Ilse: Waar ligt dan net het probleem?

Peter Ampe: Creatieven zijn getraind om concept providers te zijn. Een goed idee vinden aan de hand van inzichten. Een case-film vraagt andere kwaliteiten. Je moet als het ware een geboren story-teller zijn. Je moet je publiek ettelijke minuten weten te boeien door de verschillende touchpoints met elkaar te linken. En daar zijn creatieven vaak niet op getraind.

Ilse: Welke elementen moet een goede case film zeker bevatten?

Isabel: Vermijd clichés. Dat vind ik een echte valkuil. Een jury kan na een hele dag case films kijken een zeker onverschilligheid ontwikkelen. De case films die er net dan met een zekere frisheid uitspringen worden ’s avonds meegenomen op restaurant en worden besproken.

Benieuwd naar alle vragen?

Beluister onze podcast:


Benieuwd naar het hele verhaal?

Koop hier het boek:

Recent toegevoegde artikelen

Bekijken
Webinar | Het Autosalon 2021

De zomer is nog maar net begonnen maar toch kijken we stiekem al uit naar de winter van 2021, want op 15 januari 2021 start de 99ste editie van de Brussels Motor Show. Als premium mediapartner organiseerde Mediahuis Advertising samen met Febiac een interessant webinar waarin je te weten komt hoe dit Salon zal verlopen en op welke manier het interessant is om er als adverteerder mee jouw kar aan te hangen.

Cindy Legros (Febiac) vertelt je alles over de organisatie en uitdagingen van deze editie. Dominique Brigé en Frank Duyck gidsen jou onder meer doorheen het uitgebreide media-aanbod dat Mediahuis Advertising speciaal voor dit Salon uitwerkte.