Hoe communiceer ik tijdens een crisisperiode over mijn merk of zaak?

Luistert u al naar onze Afrit 10 podcasts?

Communiceren over een merk of handelszaak in onzekere en ongewone tijden is niet gemakkelijk. Iedereen is extra kwetsbaar en gevoelig tijdens zo’n crisis situatie. En dat merken we vandaag maar al te goed. Onze hoofden in het zand steken in de hoop dat de crisis voorbij snelt, is vanzelfsprekend geen optie. Blijven communiceren is de boodschap.

Mediahuis Advertising sprak met Jan Callebaut van Callebaut Collective. Jan adviseert wereldwijd bekende merken rond consumentengedrag en communicatie. We bespraken met hem hoe merken, zaken en handelaars nu best communiceren met hun klanten in tijden als vandaag.

Wees empathisch
Plaats jezelf in de schoenen van je klant en ga op die manier op zoek naar de juiste tone of voice tussen je merk en je klanten. Tijdens een crisisperiode is het verleidelijk om verblind te raken door eigen bedrijfsproblematieken en daardoor gedomineerd te raken door angst.

Maak een tijdslijn analyse en werk een communicatiestrategie op korte én langere termijn uit
Bij het uitdenken van je communicatiestrategie denk je best in twee tijdsequenties: nu meteen versus de problematiek van – bijvoorbeeld – over 6 weken. Nu valt de verkoopsketen inderdaad stil, dus zorg ervoor dat je niet met een aanloopperiode worstelt wanneer de markt weer op gang komt. Stel jezelf de vraag hoe kan je na de crisis de bestelcyclus het snelst weer op gang kan krijgen en organiseer je prioriteiten.

Vergelijk kleine merken en KMO’s niet met grote merken (en omgekeerd)
Maak een onderscheid tussen kleine merken of KMO’s en grote merken. Want grote merken en quasi-monopolisten zijn zodanig ingeburgerd dat ze minder snel van de keuzeradar van klanten verdwijnen. We noemen deze groep van merken ook wel de Evoked Set. Veel marketingcampagnes zijn er op gericht om hun merk bij die Evoked set te krijgen. Behoor je nog niet tot die groep? Blijf dan creatief in een crisis situatie en werk met jouw communicatie op loyaliteit. Op die manier zorg je ervoor dat je terug op de radar staat wanneer de crisis wegebt.

Think positive
Een crisis kan voor een merk ook een positieve moment of truth betekenen doordat het een specifieke maatschappelijke relevantie en sociale bijdrage in de spotlight brengt. Een actueel voorbeeld:  een keten met wasserettes positioneert zich nu als een partner voor betere hygiëne en werken met deze boodschap mee aan de preventie tegen het coronavirus.

Door proactief te reageren en juist te communiceren, kan de omzet na het uitdoven van een crisissituatie snel terug oppikken.

Benieuwd naar de presentatie die Jan gaf tijdens dit webinar? Klik dan hier.

Herbekijk hieronder het volledige webinar:

Heb je graag advies over een op maat gemaakt communicatieplan?

Recent toegevoegde artikelen

Bekijken
Mediahuis Advertising introduceert AdStudio, een one-stop-shop voor online campagnes.
Mediahuis Advertising introduceert AdStudio, een salestool en one-stop-shop voor het plaatsen van campagnes op de nieuwssites van Mediahuis in combinatie met Facebook, Instagram en Google Search.

 

De regie wil hiermee voornamelijk de markt van de kleinere KMO’s en handelaars servicen, voor wie het opzetten van digitale campagnes vaak nog als complex ervaren wordt. Tegelijkertijd verstevigt Mediahuis Advertising op die manier haar digitale positie in de Belgische advertentiemarkt.Voor de ontwikkeling van de tool werd beroep gedaan op Nexta, een Deense softwarepartij die reeds verschillende Europese uitgevers en classifieds websites in hun digitale transformatie heeft geholpen.

Bekijken
Het wordt een warme zomer bij Mediahuis Advertising!

De zomer van 2020 wordt er één om nooit te vergeten: onze vakantieplannen zijn stevig door mekaar geschud en het coronavirus besliste dat we op een andere manier op vakantie zullen gaan. Maar dat hoeft niet slecht te zijn, want wij bij Mediahuis Advertising garanderen een warme zomer met het nieuwe inspiratieplatform BLIJF.