Hoe communiceer ik tijdens een crisisperiode over mijn merk of zaak?

Luistert u al naar onze Afrit 10 podcasts?

Communiceren over een merk of handelszaak in onzekere en ongewone tijden is niet gemakkelijk. Iedereen is extra kwetsbaar en gevoelig tijdens zo’n crisis situatie. En dat merken we vandaag maar al te goed. Onze hoofden in het zand steken in de hoop dat de crisis voorbij snelt, is vanzelfsprekend geen optie. Blijven communiceren is de boodschap.

Mediahuis Advertising sprak met Jan Callebaut van Callebaut Collective. Jan adviseert wereldwijd bekende merken rond consumentengedrag en communicatie. We bespraken met hem hoe merken, zaken en handelaars nu best communiceren met hun klanten in tijden als vandaag.

Wees empathisch
Plaats jezelf in de schoenen van je klant en ga op die manier op zoek naar de juiste tone of voice tussen je merk en je klanten. Tijdens een crisisperiode is het verleidelijk om verblind te raken door eigen bedrijfsproblematieken en daardoor gedomineerd te raken door angst.

Maak een tijdslijn analyse en werk een communicatiestrategie op korte én langere termijn uit
Bij het uitdenken van je communicatiestrategie denk je best in twee tijdsequenties: nu meteen versus de problematiek van – bijvoorbeeld – over 6 weken. Nu valt de verkoopsketen inderdaad stil, dus zorg ervoor dat je niet met een aanloopperiode worstelt wanneer de markt weer op gang komt. Stel jezelf de vraag hoe kan je na de crisis de bestelcyclus het snelst weer op gang kan krijgen en organiseer je prioriteiten.

Vergelijk kleine merken en KMO’s niet met grote merken (en omgekeerd)
Maak een onderscheid tussen kleine merken of KMO’s en grote merken. Want grote merken en quasi-monopolisten zijn zodanig ingeburgerd dat ze minder snel van de keuzeradar van klanten verdwijnen. We noemen deze groep van merken ook wel de Evoked Set. Veel marketingcampagnes zijn er op gericht om hun merk bij die Evoked set te krijgen. Behoor je nog niet tot die groep? Blijf dan creatief in een crisis situatie en werk met jouw communicatie op loyaliteit. Op die manier zorg je ervoor dat je terug op de radar staat wanneer de crisis wegebt.

Think positive
Een crisis kan voor een merk ook een positieve moment of truth betekenen doordat het een specifieke maatschappelijke relevantie en sociale bijdrage in de spotlight brengt. Een actueel voorbeeld:  een keten met wasserettes positioneert zich nu als een partner voor betere hygiëne en werken met deze boodschap mee aan de preventie tegen het coronavirus.

Door proactief te reageren en juist te communiceren, kan de omzet na het uitdoven van een crisissituatie snel terug oppikken.

Benieuwd naar de presentatie die Jan gaf tijdens dit webinar? Klik dan hier.

Herbekijk hieronder het volledige webinar:

Heb je graag advies over een op maat gemaakt communicatieplan?

Recent toegevoegde artikelen

Bekijken
Wij verdubbelen jouw ruimte! #kooplokaal

De Belgische magazinepers (DPG Media, Roularta, MagAdvertising & Mediahuis) ondersteunt Belgische adverteerders in deze moeilijke tijden door hen extra reclameruimte aan te bieden. Blijven bouwen aan je merk in deze huidige tijden is cruciaal. Een duwtje in de rug ook.

Bekijken
Mediahuis geeft 50 miljoen banners weg aan lokale handelaars.

Mediahuis geeft, samen met IPM, Pebble Media en Skynet, aan de lokale handelaars gratis banners weg op hun websites. Onder de naam “Samen Impact” worden lokale handelszaken, die door de coronacrisis hard getroffen zijn, ondersteund met marketing- en communicatiemiddelen. Want ook in tijden van crisis blijft het belangrijk om te communiceren met je klanten.

Bekijken
From Cold Case to Gold Case – Case films gefileerd

Door de Coronacrisis werd de hoogmis van de reclame, de Cannes Lions, uitgesteld naar oktober 2020. Dat betekent meer tijd voor die broodnodige case film. En toeval of niet, Peter Ampe schreef er een boek over.
Zijn insteek? Een goed idee voor een advertentie krijgt niet altijd de belangstelling die het verdient. Een belangrijke reden hiervoor is een case film die gewoon niet voldoet. Een case film die geen jury kan overtuigen. En een fantastisch idee dat een eenzame dood sterft zonder erkenning.
Peter Ampe, Chief Creative Officer bij Famous Grey, wil daarin verandering brengen en schreef zijn ervaringen, tips en visie neer in het boek ‘From cold case to gold case’.

Mediahuis Advertising ging op gesprek met Peter Ampe en Isabel Van den Broeck, Managing Director bij Creative Belgium.

(lees verder onder de foto)