Hoe communiceer ik tijdens een crisisperiode over mijn merk of zaak?

Luistert u al naar onze Afrit 10 podcasts?

Communiceren over een merk of handelszaak in onzekere en ongewone tijden is niet gemakkelijk. Iedereen is extra kwetsbaar en gevoelig tijdens zo’n crisis situatie. En dat merken we vandaag maar al te goed. Onze hoofden in het zand steken in de hoop dat de crisis voorbij snelt, is vanzelfsprekend geen optie. Blijven communiceren is de boodschap.

Mediahuis Advertising sprak met Jan Callebaut van Callebaut Collective. Jan adviseert wereldwijd bekende merken rond consumentengedrag en communicatie. We bespraken met hem hoe merken, zaken en handelaars nu best communiceren met hun klanten in tijden als vandaag.

Wees empathisch
Plaats jezelf in de schoenen van je klant en ga op die manier op zoek naar de juiste tone of voice tussen je merk en je klanten. Tijdens een crisisperiode is het verleidelijk om verblind te raken door eigen bedrijfsproblematieken en daardoor gedomineerd te raken door angst.

Maak een tijdslijn analyse en werk een communicatiestrategie op korte én langere termijn uit
Bij het uitdenken van je communicatiestrategie denk je best in twee tijdsequenties: nu meteen versus de problematiek van – bijvoorbeeld – over 6 weken. Nu valt de verkoopsketen inderdaad stil, dus zorg ervoor dat je niet met een aanloopperiode worstelt wanneer de markt weer op gang komt. Stel jezelf de vraag hoe kan je na de crisis de bestelcyclus het snelst weer op gang kan krijgen en organiseer je prioriteiten.

Vergelijk kleine merken en KMO’s niet met grote merken (en omgekeerd)
Maak een onderscheid tussen kleine merken of KMO’s en grote merken. Want grote merken en quasi-monopolisten zijn zodanig ingeburgerd dat ze minder snel van de keuzeradar van klanten verdwijnen. We noemen deze groep van merken ook wel de Evoked Set. Veel marketingcampagnes zijn er op gericht om hun merk bij die Evoked set te krijgen. Behoor je nog niet tot die groep? Blijf dan creatief in een crisis situatie en werk met jouw communicatie op loyaliteit. Op die manier zorg je ervoor dat je terug op de radar staat wanneer de crisis wegebt.

Think positive
Een crisis kan voor een merk ook een positieve moment of truth betekenen doordat het een specifieke maatschappelijke relevantie en sociale bijdrage in de spotlight brengt. Een actueel voorbeeld:  een keten met wasserettes positioneert zich nu als een partner voor betere hygiëne en werken met deze boodschap mee aan de preventie tegen het coronavirus.

Door proactief te reageren en juist te communiceren, kan de omzet na het uitdoven van een crisissituatie snel terug oppikken.

Benieuwd naar de presentatie die Jan gaf tijdens dit webinar? Klik dan hier.

Herbekijk hieronder het volledige webinar:

Heb je graag advies over een op maat gemaakt communicatieplan?

Recent toegevoegde artikelen

Bekijken
Webinar | Het Autosalon 2021

De zomer is nog maar net begonnen maar toch kijken we stiekem al uit naar de winter van 2021, want op 15 januari 2021 start de 99ste editie van de Brussels Motor Show. Als premium mediapartner organiseerde Mediahuis Advertising samen met Febiac een interessant webinar waarin je te weten komt hoe dit Salon zal verlopen en op welke manier het interessant is om er als adverteerder mee jouw kar aan te hangen.

Cindy Legros (Febiac) vertelt je alles over de organisatie en uitdagingen van deze editie. Dominique Brigé en Frank Duyck gidsen jou onder meer doorheen het uitgebreide media-aanbod dat Mediahuis Advertising speciaal voor dit Salon uitwerkte.