Mediahuis verbetert viewability van formaten

Luistert u al naar onze Afrit 10 podcasts?

Mediahuis Advertising blijft inzetten op een optimale gebruikservaring van advertenties voor zowel de adverteerder als de bezoeker. In dat licht voerden we de laatste maanden enkele ingrepen door die een sterk positief effect op de viewability van alle formaten tot resultaat hadden. Lees je even mee?

Mediahuis blijft dus werken aan ‘viewability’.

Maar wat is dat nu? Viewability?

Viewability is een meeteenheid voor de zichtbaarheid van een online advertentie.
Belangrijk, want dit cijfer geeft een zicht op  de mate of waarschijnlijkheid dat een advertentiepositie zichtbaar is voor de bezoeker van een website.
Een banner wordt als ‘viewable’ gezien wanneer tenminste 50% van de pixels van de afbeelding ten minste 1 seconde zichtbaar waren voor de lezer. Voor grote online banners (bijvoorbeeld een TV-Leaderboard) bedraagt dit 30%.

Nu, op welk vlak heeft Mediahuis deze viewability verbeterd?

1. Lazy loading

Wanneer een advertentie traditioneel uitgeleverd wordt, wordt deze ingeladen wanneer de pagina geladen wordt door de bezoeker. Wanneer de bezoeker, voordat de advertentie is ingeladen scrolt op de pagina, wordt de advertentie dus wel uitgeleverd, wat als een impressie telt, maar de advertentie kon onmogelijk gezien worden door de bezoeker. Maw: een uitgeleverde impressie zonder viewability.

Lazy loading lost dit probleem op. Wanneer de pagina wordt ingeladen, worden sommige elementen van de pagina, in dit geval de advertenties pas geladen wanneer de bezoeker het relevante deel van de pagina bekijkt. Hierdoor daalt het aantal uitgeleverde impressies, maar stijgt de viewability. Dit zorgt ervoor dat de verkochte impressies veel waardevoller zijn voor onze adverteerders.

Een concreet voorbeeld: een bezoeker klikt door naar een artikel en scrolt meteen iets naar onderen.

  • Zonder lazy loading: omdat de bezoeker relatief snel scrollde, wordt het leaderboard nog ingeladen tijdens de scrol en krijgt de bezoeker dit uiteindelijk niet te zien.
  • Met lazy loading: omdat de bezoeker relatief snel scrolde, wordt het leaderboard niet opgevraagd en wordt er uiteindelijk ook geen impressie geteld. Nadat de bezoeker het volledige artikel gelezen heeft, scrolt hij toch opnieuw naar de bovenkant van de pagina. Lazy loading zorgt ervoor dat de advertentie nu wel ingeladen wordt tegen dat de bezoeker aan de top komt en hij krijgt de advertentie te zien.

Evolutie viewability per website door lazy loading

Impact: +21% meer viewability overall, tot +48% meer viewability op individuele formaten

2. Sticky Ad

Naast de invoer van lazy loading zetten we tevens in op Sticky Ads. Dit is redelijk vergelijkbaar aan lazy loading. Wanneer een advertentie een vaste plaats krijgt in de pagina, bestaat de kans dat de advertentie niet of slechts gedeeltelijk getoond wordt wanneer de bezoeker scrolt. Door een advertentie sticky in beeld te plaatsen, krijgt de advertentie een vaste plaats op het beeld, ongeacht van het scrolgedrag van de bezoeker. We kunnen dit toepassen op zowel het Half Page- als het Skyscraper-formaat aangezien deze zich buiten de content bevinden en bijgevolg niet scroll-afhankelijk zijn.

Hierdoor zal de advertentie op elk moment volledig zichtbaar zijn. Dit levert net zoals bij lazy loading een verhoogde viewability op en maakt de uitgeleverde impressies relevanter.

Sticky Ad effect op Halfpage (300x600)

Impact: +38% meer viewability

Heb je vragen rond viewability of adverteren bij Mediahuis?

Contacteer ons op advertising@mediahuis.be!

Recent toegevoegde artikelen

Bekijken
Mediahuis blijft grootste krantenuitgever van België.

Op 15 oktober 2020 publiceerde het CIM nieuwe bereikcijfers over de Belgische nieuwsmerken. Deze cijfers tonen aan dat in 2020 nog steeds 6,13 miljoen Belgen élke dag een nieuwsmerk consumeren, goed voor bijna 6 op 10 Belgen (12+).

Mediahuis blijft met De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg de grootste krantenuitgever van België en rondt de kaap van 3 miljoen lezers (3.011.480 total brand). Hiermee bereikt Mediahuis iets meer dan de helft van de Vlamingen. De papieren krant en digitale weergave bereiken dagelijks meer dan 2 miljoen lezers.

Bekijken
De Standaard verhuist naar Brussel

De Standaard verhuist – nee, ís verhuisd. Ruim veertig jaar nadat de redactie van de Jacqmainlaan naar een industrieterrein in Groot-Bijgaarden is verkast, zijn ze terug. Van de rand naar het centrum, van de marge naar het brandpunt. ­Terug thuis.

Bekijken
KBC en Mediahuis Advertising informeren Vlaamse jongeren over leven, werken en geld

‘47% van de Vlaamse jongeren voelt zich onzeker over het regelen en optimaliseren van de eigen geldzaken.’

Dit is slechts een van de conclusies uit het Mijn Geld-onderzoek (*) dat Mediahuis bij de lezers van zijn nieuwsmerken uitvoerde. Om aan deze informatiebehoefte van jongeren te voldoen, ontwikkelde KBC reeds eerder het HOEDOEKDA-concept. Om het bereik van dit platform te vergroten en gezamenlijk inhoud aan te leveren, slaan KBC en Mediahuis Brand Studio de handen in elkaar. Ze willen daarmee het jongerenplatform Hoedoekda?! verder uitbouwen.