Mediahuis verbetert viewability van formaten

Luistert u al naar onze Afrit 10 podcasts?

Mediahuis Advertising blijft inzetten op een optimale gebruikservaring van advertenties voor zowel de adverteerder als de bezoeker. In dat licht voerden we de laatste maanden enkele ingrepen door die een sterk positief effect op de viewability van alle formaten tot resultaat hadden. Lees je even mee?

Mediahuis blijft dus werken aan ‘viewability’.

Maar wat is dat nu? Viewability?

Viewability is een meeteenheid voor de zichtbaarheid van een online advertentie.
Belangrijk, want dit cijfer geeft een zicht op  de mate of waarschijnlijkheid dat een advertentiepositie zichtbaar is voor de bezoeker van een website.
Een banner wordt als ‘viewable’ gezien wanneer tenminste 50% van de pixels van de afbeelding ten minste 1 seconde zichtbaar waren voor de lezer. Voor grote online banners (bijvoorbeeld een TV-Leaderboard) bedraagt dit 30%.

Nu, op welk vlak heeft Mediahuis deze viewability verbeterd?

1. Lazy loading

Wanneer een advertentie traditioneel uitgeleverd wordt, wordt deze ingeladen wanneer de pagina geladen wordt door de bezoeker. Wanneer de bezoeker, voordat de advertentie is ingeladen scrolt op de pagina, wordt de advertentie dus wel uitgeleverd, wat als een impressie telt, maar de advertentie kon onmogelijk gezien worden door de bezoeker. Maw: een uitgeleverde impressie zonder viewability.

Lazy loading lost dit probleem op. Wanneer de pagina wordt ingeladen, worden sommige elementen van de pagina, in dit geval de advertenties pas geladen wanneer de bezoeker het relevante deel van de pagina bekijkt. Hierdoor daalt het aantal uitgeleverde impressies, maar stijgt de viewability. Dit zorgt ervoor dat de verkochte impressies veel waardevoller zijn voor onze adverteerders.

Een concreet voorbeeld: een bezoeker klikt door naar een artikel en scrolt meteen iets naar onderen.

  • Zonder lazy loading: omdat de bezoeker relatief snel scrollde, wordt het leaderboard nog ingeladen tijdens de scrol en krijgt de bezoeker dit uiteindelijk niet te zien.
  • Met lazy loading: omdat de bezoeker relatief snel scrolde, wordt het leaderboard niet opgevraagd en wordt er uiteindelijk ook geen impressie geteld. Nadat de bezoeker het volledige artikel gelezen heeft, scrolt hij toch opnieuw naar de bovenkant van de pagina. Lazy loading zorgt ervoor dat de advertentie nu wel ingeladen wordt tegen dat de bezoeker aan de top komt en hij krijgt de advertentie te zien.

Evolutie viewability per website door lazy loading

Impact: +21% meer viewability overall, tot +48% meer viewability op individuele formaten

2. Sticky Ad

Naast de invoer van lazy loading zetten we tevens in op Sticky Ads. Dit is redelijk vergelijkbaar aan lazy loading. Wanneer een advertentie een vaste plaats krijgt in de pagina, bestaat de kans dat de advertentie niet of slechts gedeeltelijk getoond wordt wanneer de bezoeker scrolt. Door een advertentie sticky in beeld te plaatsen, krijgt de advertentie een vaste plaats op het beeld, ongeacht van het scrolgedrag van de bezoeker. We kunnen dit toepassen op zowel het Half Page- als het Skyscraper-formaat aangezien deze zich buiten de content bevinden en bijgevolg niet scroll-afhankelijk zijn.

Hierdoor zal de advertentie op elk moment volledig zichtbaar zijn. Dit levert net zoals bij lazy loading een verhoogde viewability op en maakt de uitgeleverde impressies relevanter.

Sticky Ad effect op Halfpage (300x600)

Impact: +38% meer viewability

Heb je vragen rond viewability of adverteren bij Mediahuis?

Contacteer ons op advertising@mediahuis.be!

Recent toegevoegde artikelen

Bekijken
Mediahuis Advertising introduceert AdStudio, een one-stop-shop voor online campagnes.
Mediahuis Advertising introduceert AdStudio, een salestool en one-stop-shop voor het plaatsen van campagnes op de nieuwssites van Mediahuis in combinatie met Facebook, Instagram en Google Search.

 

De regie wil hiermee voornamelijk de markt van de kleinere KMO’s en handelaars servicen, voor wie het opzetten van digitale campagnes vaak nog als complex ervaren wordt. Tegelijkertijd verstevigt Mediahuis Advertising op die manier haar digitale positie in de Belgische advertentiemarkt.Voor de ontwikkeling van de tool werd beroep gedaan op Nexta, een Deense softwarepartij die reeds verschillende Europese uitgevers en classifieds websites in hun digitale transformatie heeft geholpen.

Bekijken
Het wordt een warme zomer bij Mediahuis Advertising!

De zomer van 2020 wordt er één om nooit te vergeten: onze vakantieplannen zijn stevig door mekaar geschud en het coronavirus besliste dat we op een andere manier op vakantie zullen gaan. Maar dat hoeft niet slecht te zijn, want wij bij Mediahuis Advertising garanderen een warme zomer met het nieuwe inspiratieplatform BLIJF.