Verblind door de click

oktober 28, 2019

Luistert u al naar onze Afrit 10 podcasts?

Velen laten zich bij het beoordelen van een online campagne leiden door het aantal clicks dat die campagne heeft opgeleverd. Een logische eerste reactie. Wie echter niet verder kijkt dan het aantal clicks, riskeert foute conclusies te trekken.

Betrouwbare print media vs betaalde content

Het aantal clicks van je online campagne opvolgen getuigt van goed ‘vaderschap’. Je hele campagne afrekenen op het aantal clicks is echter fout. Niet alleen geeft het aantal clicks niet altijd het juiste beeld, ook de niet-clicks hebben een verhaal te vertellen.

Wat zeggen clicks wel?

  1. Hoeveel surfers er geklikt hebben op je ad.  Simpeler kan niet natuurlijk.
  2. Als je wat verder kijkt dan het aantal en je de clicks analyseert, vertellen ze meer over wie er klikt en hoe de surfer je website bv. heeft ervaren.
    Heb je bv. veel clicks, maar verlaten surfers je website snel? Dan vonden surfers misschien niet de info die ze verwacht hadden, of laadt je website misschien te traag.

Wat zeggen clicks niet?

  1. Niet geklikt, wel gezien

Belangrijker dan het aantal clicks, is dat je boodschap opgemerkt wordt door de surfer.
Dit zorgt ervoor dat je in het hoofd van de surfer geraakt. Vaak wordt er immers wel degelijk actie ondernomen, alleen niet onmiddellijk.  Zo kan het zijn dat jouw campagne surfers aanzet om:

    • info te zoeken over jouw zaak op Google
    • jouw naam of url rechtstreeks in hun webbrowser te typen
    • meer vertrouwen te hebben in jouw zaak wanneer ze een volgende aankoopbeslissing nemen
    • te kiezen voor ‘jouw’ zoekresultaten i.p.v. op die van concurrenten bij een volgende zoekopdracht
    • jouw fysieke winkel te bezoeken
    • telefonisch contact op te nemen
    • jou aan te bevelen bij iemand die jouw product nu nodig heeft​


Je zou kunnen zeggen dat een bannercampagne afrekenen enkel op het aantal clicks hetzelfde is als zeggen dat geen enkele print- of tv-campagne zinvol is.

2. Geen correlatie tussen CTR en verkoop

Denk gerust even na over jouw eigen surfgedrag. Wanneer heb jij laatst op een advertentie geklikt en dan meteen een aankoop gedaan. Dit behoort niet tot de typische klantenreis van de meeste producten. Onderstaande grafiek toont dan ook aan dat er geen link is tussen clicks en verkoop.

Meer info over dit onderzoek vind je hier.

Hoe zorg je dan wel voor een impactvolle campagne?

Impactvol adverteren zorgt ervoor dat je advertentie gezien wordt en de boodschap blijft hangen.
Uiteraard helpen we jou hiermee:

  1. Door op het juiste moment je boodschap te tonen aan de juiste doelgroep, geraak je bij hen top of mind. Targeting is hiervoor een zeer efficiënte manier.  Je bereikt je (potentiële) klanten op het moment dat zij het meest vatbaar zijn voor je boodschap.
  2. Ook adverteren in de vorm van native advertising zorgt ervoor dat er nog voordat er een aankoop wordt gedaan, een vertrouwensband wordt gesmeed.
    Geen hit and run dus, maar een langere termijn relatie.
  3. Wees creatief in je online campagne en zorg voor een campagne op maat van je doelgroep.

TO REMEMBER

  • Staar je niet blind op het aantal clicks dat je campagne heeft gehaald.
  • Clicks zijn een extra, de surplus van je online campagne.
    Analyseer ze correct en ze leveren heel wat nuttige informatie op. De essentie blijft echter de verspreiding van je communicatieboodschap. Een radio- of printcampagne genereert toch ook geen clicks?
  • Houd er rekening mee dat er geen verband is tussen veel clicks en een verhoogde verkoop.
  • Heb aandacht voor het verhaal achter de (non-)clicks.
  • Impactvol adverteren is de key to success. Onze account managers adviseren je hierbij graag.

 

Bronnen:

 

Recent toegevoegde artikelen

Bekijken
Beter meten = meer weten

Je merkt dat het aantal bezoekers op je website flink gestegen is. Mooi! Maar ook niet meer dan logisch denk je bij jezelf, je hebt immers geïnvesteerd in online marketing. Zo startte je met een wekelijkse e-nieuwsbrief, stelde je een strak social mediaplan op en koos je er voor om online aanwezig te zijn op nieuwssites met een creatieve display advertentie.

Bekijken
Mobile advertising

Nieuws wordt vandaag de dag via een verscheidenheid aan kanalen geconsumeerd. De consument wil eender waar en wanneer de actualiteit kunnen volgen. En dus ook in het week-end, op vakantie en onderweg.