Verblind door de click

oktober 28, 2019

Luistert u al naar onze Afrit 10 podcasts?

Velen laten zich bij het beoordelen van een online campagne leiden door het aantal clicks dat die campagne heeft opgeleverd. Een logische eerste reactie. Wie echter niet verder kijkt dan het aantal clicks, riskeert foute conclusies te trekken.

Betrouwbare print media vs betaalde content

Het aantal clicks van je online campagne opvolgen getuigt van goed ‘vaderschap’. Je hele campagne afrekenen op het aantal clicks is echter fout. Niet alleen geeft het aantal clicks niet altijd het juiste beeld, ook de niet-clicks hebben een verhaal te vertellen.

Wat zeggen clicks wel?

  1. Hoeveel surfers er geklikt hebben op je ad.  Simpeler kan niet natuurlijk.
  2. Als je wat verder kijkt dan het aantal en je de clicks analyseert, vertellen ze meer over wie er klikt en hoe de surfer je website bv. heeft ervaren.
    Heb je bv. veel clicks, maar verlaten surfers je website snel? Dan vonden surfers misschien niet de info die ze verwacht hadden, of laadt je website misschien te traag.

Wat zeggen clicks niet?

  1. Niet geklikt, wel gezien

Belangrijker dan het aantal clicks, is dat je boodschap opgemerkt wordt door de surfer.
Dit zorgt ervoor dat je in het hoofd van de surfer geraakt. Vaak wordt er immers wel degelijk actie ondernomen, alleen niet onmiddellijk.  Zo kan het zijn dat jouw campagne surfers aanzet om:

    • info te zoeken over jouw zaak op Google
    • jouw naam of url rechtstreeks in hun webbrowser te typen
    • meer vertrouwen te hebben in jouw zaak wanneer ze een volgende aankoopbeslissing nemen
    • te kiezen voor ‘jouw’ zoekresultaten i.p.v. op die van concurrenten bij een volgende zoekopdracht
    • jouw fysieke winkel te bezoeken
    • telefonisch contact op te nemen
    • jou aan te bevelen bij iemand die jouw product nu nodig heeft​


Je zou kunnen zeggen dat een bannercampagne afrekenen enkel op het aantal clicks hetzelfde is als zeggen dat geen enkele print- of tv-campagne zinvol is.

2. Geen correlatie tussen CTR en verkoop

Denk gerust even na over jouw eigen surfgedrag. Wanneer heb jij laatst op een advertentie geklikt en dan meteen een aankoop gedaan. Dit behoort niet tot de typische klantenreis van de meeste producten. Onderstaande grafiek toont dan ook aan dat er geen link is tussen clicks en verkoop.

Meer info over dit onderzoek vind je hier.

Hoe zorg je dan wel voor een impactvolle campagne?

Impactvol adverteren zorgt ervoor dat je advertentie gezien wordt en de boodschap blijft hangen.
Uiteraard helpen we jou hiermee:

  1. Door op het juiste moment je boodschap te tonen aan de juiste doelgroep, geraak je bij hen top of mind. Targeting is hiervoor een zeer efficiënte manier.  Je bereikt je (potentiële) klanten op het moment dat zij het meest vatbaar zijn voor je boodschap.
  2. Ook adverteren in de vorm van native advertising zorgt ervoor dat er nog voordat er een aankoop wordt gedaan, een vertrouwensband wordt gesmeed.
    Geen hit and run dus, maar een langere termijn relatie.
  3. Wees creatief in je online campagne en zorg voor een campagne op maat van je doelgroep.

TO REMEMBER

  • Staar je niet blind op het aantal clicks dat je campagne heeft gehaald.
  • Clicks zijn een extra, de surplus van je online campagne.
    Analyseer ze correct en ze leveren heel wat nuttige informatie op. De essentie blijft echter de verspreiding van je communicatieboodschap. Een radio- of printcampagne genereert toch ook geen clicks?
  • Houd er rekening mee dat er geen verband is tussen veel clicks en een verhoogde verkoop.
  • Heb aandacht voor het verhaal achter de (non-)clicks.
  • Impactvol adverteren is de key to success. Onze account managers adviseren je hierbij graag.

 

Bronnen:

 

Recent toegevoegde artikelen

Bekijken
Wij verdubbelen jouw ruimte! #kooplokaal

De Belgische magazinepers (DPG Media, Roularta, MagAdvertising & Mediahuis) ondersteunt Belgische adverteerders in deze moeilijke tijden door hen extra reclameruimte aan te bieden. Blijven bouwen aan je merk in deze huidige tijden is cruciaal. Een duwtje in de rug ook.

Bekijken
Mediahuis geeft 50 miljoen banners weg aan lokale handelaars.

Mediahuis geeft, samen met IPM, Pebble Media en Skynet, aan de lokale handelaars gratis banners weg op hun websites. Onder de naam “Samen Impact” worden lokale handelszaken, die door de coronacrisis hard getroffen zijn, ondersteund met marketing- en communicatiemiddelen. Want ook in tijden van crisis blijft het belangrijk om te communiceren met je klanten.

Bekijken
From Cold Case to Gold Case – Case films gefileerd

Door de Coronacrisis werd de hoogmis van de reclame, de Cannes Lions, uitgesteld naar oktober 2020. Dat betekent meer tijd voor die broodnodige case film. En toeval of niet, Peter Ampe schreef er een boek over.
Zijn insteek? Een goed idee voor een advertentie krijgt niet altijd de belangstelling die het verdient. Een belangrijke reden hiervoor is een case film die gewoon niet voldoet. Een case film die geen jury kan overtuigen. En een fantastisch idee dat een eenzame dood sterft zonder erkenning.
Peter Ampe, Chief Creative Officer bij Famous Grey, wil daarin verandering brengen en schreef zijn ervaringen, tips en visie neer in het boek ‘From cold case to gold case’.

Mediahuis Advertising ging op gesprek met Peter Ampe en Isabel Van den Broeck, Managing Director bij Creative Belgium.

(lees verder onder de foto)