Wat is native advertising en hoe optimaal in te zetten in tijden van crisis?

Luistert u al naar onze Afrit 10 podcasts?

Zo’n vier weken geleden kondigde onze federale regering de eerste maatregelen aan om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. De wereld stond – en staat nog steeds – op zijn kop. Maar na enkele weken valt het ook op hoe sommige merken zo’n crisis als opportuniteit benaderen. Ze hebben ingespeeld op de tijdsgeest, de context en de omgeving om te communiceren of om zich maatschappelijk te engageren. En wat zien we? Sterke merkverhalen!

Mediahuis Advertising sprak in één van de lunch & learn webinars met Hans De Loore en Dirk Vandekerckhove over native advertising en wanneer native pas écht goede storytelling wordt. Hans is head of MH Brand Studio, de native content cel van Mediahuis Advertising, en is een expert in content marketing. Dirk Vandekerckhove is content strateeg bij MH Brand Studio, en pioniert al sinds 2006 met content marketing als communicatiemiddel voor bedrijven.

Native advertising

Native advertising is een verhalende vorm van advertising die zo weinig mogelijk frictie biedt bij mediaconsumptie en zo dicht mogelijk aansluit bij het DNA van de lezer en de titel. Een sterke native campagne bestaat uit vier dimensies: goede content, een goed design, interactiviteit en bereik. Zorg ervoor dat deze elementen allemaal én in balans aanwezig zijn. Een native campagne met veel bereik maar weinig relevante storytelling creëert geen impact. Of een sterk verhaal zonder kwalitatief bereik gaat helemaal in het niets verloren.

True Native

Hoe geef je jouw merkverhaal dan best vorm? Hieronder geven we enkele tips mee:

  • Zorg ervoor dat jouw verhaal een waarde heeft: dat het een oplossing biedt of een vraag beantwoordt die jouw doelgroep bezighoudt.
  • Zorg voor een match tussen het DNA van je merk en het medium.
  • Zorg voor een kwalitatieve uitwerking van de vier dimensies die hierboven aan bod kwamen: content, design, interactiviteit en bereik.

TOFU

We kennen allemaal de gangbare marketing funnel: de klant heeft een bepaalde behoefte en gaat op zoek naar informatie (awareness),  de klant leert je product kennen en begint er belangstelling in te tonen (conversion) en tot slot zal de klant je product aankopen (close). Native advertising situeert zich on top of the funnel (TOFU) of met andere woorden in de awareness fase. Waarom? Omdat native advertising een ideale manier is om vanuit een bepaalde situatie of context probleemoplossende content aan een lezer te bieden. Dat is content waar de lezer zich in terugvindt, die vertrouwd aanvoelt en een antwoord heeft op de dingen waar hij zich mee bezig houdt. Dat schept vertrouwen en duwt de lezer verder in de funnel, om zo te converteren van prospect naar lead.

Herbekijk hieronder het volledige webinar:

Heb je graag advies over een op maat gemaakt communicatieplan?

Recent toegevoegde artikelen

Bekijken
Webinar | Het Autosalon 2021

De zomer is nog maar net begonnen maar toch kijken we stiekem al uit naar de winter van 2021, want op 15 januari 2021 start de 99ste editie van de Brussels Motor Show. Als premium mediapartner organiseerde Mediahuis Advertising samen met Febiac een interessant webinar waarin je te weten komt hoe dit Salon zal verlopen en op welke manier het interessant is om er als adverteerder mee jouw kar aan te hangen.

Cindy Legros (Febiac) vertelt je alles over de organisatie en uitdagingen van deze editie. Dominique Brigé en Frank Duyck gidsen jou onder meer doorheen het uitgebreide media-aanbod dat Mediahuis Advertising speciaal voor dit Salon uitwerkte.